REŞIŢA – Nu mai puţin de trei agenţi economici au în mâini parcările, inclusiv blocarea şi ridicarea vehiculelor.Reşiţenii care au achitat deja un abonament de parcare la primărie, trebuie să ştie că valabilitatea acestuia se rezumă la intervalul 16.00-8.00, parcările cu plată suprapunându-se uneori cu cele de reşedinţă, care va fi complementar ca timp, adică între orele 8.00 şi 16.00. Cu alte cuvinte, chiar dacă veţi fi posesorii unui tichet de parcare pe care scrie „acest tichet vă dă dreptul de a staţiona nelimitat în ziua marcată“, nu-l veţi putea folosi decât pentru cel mult opt ore într-o zi.
Trebuie spus că reşiţenii, fie că au, fie că nu un abonament de 74,40 de lei de la primărie, pentru o parcare de reşedinţă, vor fi obligaţi fie să-şi cumpere încă un abonament de 150 de lei, fie să elibereze, în fiecare dimineaţă, la 8.00, locurile pe care şi-au parcat maşina. În prezent, 360 de reşiţeni plătesc un abonament pentru o parcare de reşedinţă sau de domiciliu.
Cei care vor fi prinşi că nu au plătit vor fi obligaţi la plata unei taxe de 30 de lei la primele două abateri, suma triplându-se dacă nu este achitată în termen de 15 zile. La a treia abatere, vehiculul va fi blocat, iar posesorul acestuia va fi amendat şi va suporta taxele de blocare/ridicare. Aceştia, dar şi cei care-şi vor parca maşina în mod neregulamentar, vor avea de plătit aproximativ 600 de lei pentru a-şi recupera vehiculul ridicat.
Momentan, sistemul este în stadiu de implementare, potrivit conducerii societăţilor implicate, parcările urmând să fie deservite de 30 de angajaţi. În momentul de faţă există patru, care au fost preluaţi de la primărie şi care până acum încasau în parcările cu plată.
Pentru a utiliza o parcare cu plată, este nevoie de achiziţionarea unui abonament sau a unui tichet, care trebuie validat şi pus într-un loc vizibil. În cazul parcărilor închise, şoferul va primi un tichet la intrare, urmând ca la ieşire să fie taxat în funcţie de timpul de staţionare. Pe scurt, pentru o jumătate de oră, şoferii vor scoate din buzunare 0,8 lei, iar pentru o oră – 1,5 lei, iar abonamentele vor fi diferenţiate pe persoane fizice şi juridice, putând fi pe zi, lunare, trimestriale, semestriale sau anuale, aspect nestabilit încă. Pentru o persoană fizică, costul unui abonament anual va fi de 150 de lei, tarif ce se reduce la jumătate pentru pensionarii care au un venit situat sub salariul minim pe economie.
Marea investiţie care se face la Reşiţa în această perioadă este de aproximativ 3 miliarde de lei vechi, cât va costa pregătirea parcărilor reşiţene pentru a deveni cu plată, într-un sistem civilizat. Potrivit celor implicaţi, într-un oraş ca Reşiţa, primii trei, patru ani vor fi pe pierderi, fapt ce justifică de ce contractul de concesiune a fost încheiat cu municipalitatea pe zece ani. Şi asta pentru că Primăria Reşiţa va beneficia anual de 11% din încasările societăţii, însă în niciun caz de mai puţin de 99.000 de lei anual.
Investiţia va cuprinde reamenajarea parcării din zona Victoria, urmând ca municipalitatea să se ocupe de celelalte, în funcţie de fondurile pe care le va primi din partea celor care au concesionat cele 2.200 de parcări cu plată. De asemenea, vor fi utilizate punctele de vânzare a presei pentru comercializarea tichetelor de parcare, urmând să fie introduse şi parcometre, astfel ca sistemul să fie funcţional în următoarele săptămâni. Potrivit reprezentanţilor societăţilor implicate, va fi introdus un sistem modern care va putea permite plata parcării şi prin SMS.
Câteva parcări vor fi închise, vor avea bariere şi vor beneficia de pază, fiind cazul celei de la Policlinica de la spitalul vechi, „parcarea verde“ din spatele palatului administrativ municipal, cea din Serviciului de Taxe şi Impozite, din Centru, cea de la Blocul 800 şi, posibil, cea de la fostul IPJ, din dreptul staţiei Nera.
De parcările cu plată, precum şi de activitatea de blocare şi ridicare a vehiculelor parcate neregulamentar se ocupă trei parteneri: societăţile timişene Eco Bau Parc (50%) şi Repark (40%), împreună cu ADP (Administraţia Domeniului Public) Timişoara (10%), societate aparţinând consiliului local din capitala Banatului, care au câştigat licitaţia organizată de municipalitatea reşiţeană.
Antoniu Mocanu