Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Codul Rutier a suportat modificări care au intrat în vigoare din data de 19 ianuarie a.c. Din nefericire, pentru unele dintre acestea, normele metodologice au întârziat să apară, lucru care îi pune în dificultate pe participanţii la trafic. Una dintre cele mai controversate modificări se referă la faptul că posesorii de mopede au nevoie de permis pentru a le conduce pe drumurile publice.

„Automat, conducătorii de mopede sunt supuşi chiar sancţiunilor penale, pentru că marea majoritate a faptelor penale fac trimitere la conducătorii de autovehicule. A fost introdusă categoria AM, care încă mai stârneşte controverse şi pentru care nu sunt norme de şcolarizare şi de examinare publicate. E treaba colegilor din Ministerul Transporturilor să le elaboreze şi să le pună în aplicare, alături de cei de la Direcţia Regim Permise. Era necesar ca aceşti conducători de mopede să posede cunoştinţele teoretice şi practice pentru a conduce pe drumurile publice. Anterior, acestora li s-a solicitat să aibă un curs de legislaţie rutieră. Legea încă nu specifică ce fac acum aceşti oameni“, a precizat comisarul şef Decebal Davidoiu, şeful Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliţie Caraş-Severin.

O altă modificare importantă a Codului Rutier şi care a trimis şoferii să-şi înnoiască permisele înainte de 19 ianuarie se referă la obligativitatea efectuării examenului medical la preschimbarea acestora. „E un lucru foarte bun, deşi cred că zece ani pentru un control medical e o perioadă lungă. Au existat cazuri, chiar şi în acest an, de accidente grave care s-au produs şi din cauze medicale. Cred că ar fi trebuit impus mai des controlul medical obligatoriu şi nu neapărat la preschimbarea permisului şi mai ales consider că, cei peste 45 de ani ar trebui să îl facă mai des, poate chiar anual. Chiar şi la şoferii profesionişti, perioada de cinci ani mi se pare mare“, a mai amintit comisarul şef Davidoiu.

În ceea ce priveşte limitatoarele de viteză care au dispărut pe timpul iernii, şeful Serviciului Rutier precizează că acestea vor fi remontate în locurile de potenţial pericol din Reşiţa, în primăvară, motivul pentru care au fost demontate fiind lucrările de deszăpezire ce s-au desfăşurat pe timpul iernii. Referitor la comportamentul participanţilor la trafic, comisarul şef Davidoiu consideră că aceştia au devenit mai puţin interesaţi de normele legale.

„Având în vedere că legislaţia este destul de permisivă, sunt scăpate din vedere ca şi sancţiune anumite fapte. Nu se ia în calcul faptul că nu se execută (şi aici este şi vina administraţiei publice locale) sancţiunile şi nu se recuperează sumele din amenzi, iar efectul punitiv-educativ al sancţiunii nu este atins. Nu mai există teama de consecinţele nerespectării legii. Cu toate acestea, sunt mult reduse cazurile de ultraj, lucru care ţine şi de bunul-simţ. Şi, la noi încă mai e la el acasă bunul-simţ. Nu e neapărat respect faţă de oamenii legii, ci de oameni, în general. Şi, trebuie s-o recunoaştem, poate că există şi o parte din vină care revine celui ultragiat“, a mai amintit Decebal Davidoiu.

Flavius Rotariu

1 Comment

  1. In sfârșit cu aceasta măsura „foarte necesară”s-a restabilit ordinea si normalitatea pe șoselelor din tara noastră.Cum rămâne cu cei care au plătit ,au facut ore si au dat examene ca sa obțină cursul de legislației rutieră?Cum rămâne cu taxele si asigurările plătite la zi cum este si normal?Pt oameni trecuți de o anumită vârsta a fost mai mult decât o șansa la o deplasare in lipsa acută de alta mijloace de transport(zeci de orașe din tara nu au transport in comun.stiati?Bocsa, Caransebes,etc).Pe cei trecuti de o anumita varsta ati reusit din nou sa-i trageti pe dreapta deoarece nu mai sunt capabili pt a da examene pe calculator.Ar fi interesantă o statistica a „nenorocirilor si pagubelor nemaipomenite ” pe care l-au produs posesorii de mopeduri.Nu este normal ca cei care dețin deja cursurile de legislației pt care au achitat tot bani sa fie nevoiți sa plătească din nou.
    O preschimbare a lor ar fi fost o normalitate.Dar in România normalitate când se pot încasa bani pe spatele unor oameni cu venituri reduse si pensionari pt care acesta era singurul mijloc de deplasare?
    In alta tara din Europa ,oricare ar fi ea nu se dau legi retroactive care sa oblige pe uni care deja au circulat pe drumurile publice cu un fel de document oficial ,fiind controlati in trafic de nenumarate ori ,sa li se ceara acum altceva si sa fie obligați sa o ia de început.
    Normal era ca toți cei care doresc începând cu data de 19 Ianuarie sa conducă un moped sa intre sub incidente legii si cei care au deja acea „hârtie” sa fie lăsați sa circule pana la expirarea ei.
    In legatura cu controlul medical ,normal ar fi ca la cei peste 45 ani ,soferi amatori ,sa faca controlul din doua in doua saptamani si la profesionisti saptamanal iar costurile sa fie achitate din bugetul MAI si totodata n-ar mai fi nimeni pe sosele ca toti ar fi la cabinetele medicale.

Adaugă comentariu