Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Modul în care acestea vor intra în posesia asiguraţilor din județ este dezbătut de actorii din sănătate.

Potrivit datelor oficiale prezentate de către Casa judeţeană de Asigurări de Sănătate, circa 10.000 de carduri naţionale din totalul de 212.000 trimise în județ nu şi-au găsit posesorul, ajungând la sediul instituţiei. Există însă şi cărăşeni care susţin că, deşi s-au aflat acasă în perioada în care s-a făcut distribuţia acestora, poştaşul nu le-a sunat deloc la uşă, necum de două ori. În aceste condiţii, medicii de familie, prin reprezentanţii asociaţiei profesionale cărăşene susţin că ar fi destul de ilogic ca aceste instrumente de dovadă a cheltuielii fondurilor din sănătate să fie distribuite de către ei, aşa cum se vehiculase.

„În primul rând, cardurile nedistribuite se află la Casă, unde cel mai probabil sunt depozitate în ordine alfabetică. Asta ar însemna muncă intensă pentru a le trimite la medicul de familie care are în evidenţă fiecare asigurat pentru ca respectivul cetăţean să-l primească de la noi“, ne-a declarat dr. Daniel Popovici.

Vă reamintim că, celor care nu au primit până la 1 februarie un card de sănătate le vor fi eliberate adeverinţe din partea CAS. În cazul furtului sau deteriorării acestui act, cetăţenii vor depune o cerere şi vor primi un nou card, cheltuiala fiind suportată de către ei. „Totuşi, sunt încă lucruri neclarificate, aşa cum am mai amintit, privind datele ce vor fi introduse de către medicii de familie pe respectivele carduri şi cine va suporta cheltuielile efectuării analizelor necesare. Şi, dacă noi am cumpărat cititoarele, să vedem când o vor face şi secţiile spitalelor“, a mai adăugat dr. Popovici.

Utilizarea cardului de sănătate devine obligatorie începând cu 1 februarie 2015. Fiecare accesare de serviciu de sănătate se va face în baza acestui card, care va avea un cod PIN, la fel ca un card bancar. Cardul de sănătate primit acasă de asigurat este inactiv. Asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale.

Mai exact, PIN-ul de transport al cardului naţional (000) va fi schimbat cu un pin personalizat format dintr-o combinaţie de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest cod va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.

Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională şi se realizează doar la medicul de familie. Această etapă nu este obligatoriu să se realizeze concomitent cu activarea cardului.

 

1 Comment

  1. LuxPhotoFuchs Reply

    Ar fi utilă şi dezbaterea privind cardurile de sănătate ale pensionarilor militari care nu aparţin de CNAS şi care, pînă acum nu au primit aceste carduri……

Adaugă comentariu