REŞIŢA – Reşiţenii vor fi angrenaţi 15 ani în achitarea unui credit de 7,4 milioane de lei, o parte din bani fiind pentru depoul de tramvaie, pe care nu-l vom cumpăra….
Schimbarea radicală a ceea ce înseamnă astăzi, la Reşiţa, transport public de persoane a generat decizii fără precedent, dincolo de limita imaginaţiei, sub cupola palatului administrativ local. Mai exact, aleşii reşiţenilor, împărţiţi în două tabere politice, au votat paralel cu subiectul, ajungându-se la situaţia în care administraţia locală va împrumuta bani pentru depoul de tramvaie – necesar introducerii unui transport modern, economic şi nepoluant – însă nu va cumpăra şi depoul…
Şedinţa a pornit de la o prezentare a tramvaiului, cel din Reşiţa fiind privit în paralel cu traseul pe care-l are în Dubai sau în centrul metropolei australiene Sydney (unde are aceeaşi lungime). Doar că, la Reşiţa, depoul de tramvaie, cheia de boltă a reuşitei proiectului, a sărit din schemă, pierzându-se în iţele politicului. Cum s-a putut întâmpla aşa ceva? Ei, bine, prin vocea liderului de grup PSD-PMP Mirel Sabo (PSD), am aflat că pesediştilor nu le era prea clar dacă nu cumva e vorba de vreo mânărie, considerând că preţurile sunt nejustificate.
Mai exact, pentru transportul local au fost prezentate trei proiecte. Primul viza creditul de 7,4 milioane de lei, pentru o perioadă de 15 ani, bani din care municipalitatea urma să cumpere autobuze second hand şi sisteme electronice de taxare, care ar fi costat în total 4,6 milioane de lei, respectiv depoul de tramvaie, la preţul de 2,8 milioane de lei. Cel de-al doilea proiect viza cumpărarea autobuzelor, iar cel de-al treilea, achiziţionarea depoului.
Mirel Sabo ne-a explicat că votul negativ a fost provocat de neregulile din informările transmise consilierilor. Unele documente purtând acelaşi număr de înregistrare prezentau preţuri diferite pentru autobuze. Vizavi de depoul de tramvaie, consilierul reşiţean precizat: „Nu suntem de acord cu preţul de achiziţie! Nu avem nimic împotriva cumpărării acestuia depou! Dimpotrivă, este foarte bun. Să fie achiziţionat, dar nu la acest preţ. În acest moment, firma care-l deţine se cam îmbogăţeşte pe spatele reşiţenilor, pleacă din oraş şi mai dă o lovitură“. Potrivit lui Mirel Sabo, operatorul de transport care deţine în prezent depoul l-ar fi cumpărat la 400 şi ceva de mii de euro, adică undeva la 1,8 milioane de lei, (luând în calcul cursul BNR de 4,5160 lei pe euro, în ultima zi a lunii februarie). Deşi face parte din grupul PSD-PMP, consilierul Viorel Mutu (PMP) a fost singurul care a votat pentru achiziţionarea depoului de tramvaie.
Şi chiar dacă pesediştii au votat împotriva tuturor celor trei proiecte, iar cei din PNL „pentru“, două dintre ele au trecut, celălalt fiind respins. Asta pentru că două dintre ele aveau nevoie doar de jumătate plus unu din voturile celor prezenţi, în schimb cel vizând depoul – de votul a două treimi. Vizavi de posibila schimbare de atitudine a consilierilor, primarul Ioan Popa a precizat: „Nu pot să vă spun decât că, pentru mine, astăzi, este o zi tristă, extrem de tristă. (…) Am făcut tot ce mi-a stat în putinţă să avem acordul colegilor noştri şi n-am reuşit“. Edilul a explicat că, din punct de vedere tehnic, nu există nicio locaţie de-a lungul căii de rulare unde să poată fi amenajat alt depou.