Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Amenda pentru un şofer ce are maşina cu numere de Bulgaria este „frecţie la picior de lemn“

Ca o soluţie împotriva taxelor de înmatriculare, considerate de unii concetăţeni nedrepte şi prea mari, plăcuţele a câteva zeci de mii de maşini care circulă pe şoselele româneşti au număr de Bulgaria. Un bonus neprevăzut la beneficiul unei taxe mai mici a venit odată cu dificultăţile întâmpinate de oamenii legii în a impune coerciţia dacă şoferii au încălcat normele în vigoare. Pe scurt, dacă nu e vorba de un dosar penal şi dacă numărul de înmatriculare nu este introdus în baza de date ce creşte de la o zi la alta, amenda e „frecţie de picior de lemn“.

Pe de o parte pentru că posesorul, în acte, al maşinii este un cetăţean bulgar care mai are câteva zeci sau chiar sute de autoturisme pe numele lui. „În baza numerelor de înmatriculare, noi facem sesizări către Serviciul Rutier al IPJ Caraş-Severin care ni le oferă, în cazul în care le au, sau ne comunică lipsa acestora. Este adevărat că nu deţinem pârghiile legale pentru identificarea proprietarului unui autovehicul înmatriculat în străinătate. Dacă e vorba de parcare în loc nepermis, spre exemplu, poliţistul rămâne în zonă până la sosirea şoferului sau ia alte măsuri“, a explicat Alexandru Ciati, directorul executiv al Poliţiei Locale Reşiţa.

Problema este extinsă la toate autovehiculele înmatriculate în alte state, dar în condiţiile în care statisticile oficiale arată că cele mai multe sintre acestea care circulă la noi în ţară sunt bulgăreşti, cele mai multe priviri se îndreaptă punctual.

„Este o problemă, însă avem o bază de date alimentată în permanenţă cu numerele de înmatriculare străine verificate pe teritoriul României. Dacă avem numărul şi ni se solicită, este în regulă. În cazul în care vorbim despre un dosar penal, găsim rapid înţelegere la Centrul de Cooperare Poliţienească Internaţională. Din păcate, legea românească e atfel decât în alte state, unde se identifică proprietarul şi apoi se adresează întrebarea «cine ţi-a condus maşina?». La noi, unii dintre contravenienţi mai vorbesc şi cu poştaşul, ca să «înţeleagă» că nu a fost găsit acasă sau susţin că nu ei au condus respectivul autovehicul. Mai mult, experienţa arată că românii nu reţin numerele de înmatriculare. Nici pe ale noastre, şi asta e destul de grav. Dar trebuie să le reamintim cetăţenilor că toată lumea are un telefon cu cameră. E simplu să faci o fotografie cu numărul celui care încearcă să dispară. Acum se tinde la o armonizare cu legislaţia europeană şi se încearcă să ajungem la «sancţionarea în lipsă». Adică fără ca agentul de poliţie să-l oprească pe contravenient. Adevărul e că sancţionarea autovehiculelor înmatriculate în străinătate reprezintă încă o problemă şi vorbim, pe lângă cei care vin în vizită din alte ţări, de zeci de mii de maşini care, deşi sunt înmatriculate în alte state, aparţin românilor“, ne-a declarat comisarul şef Decebal Davidoiu, şeful Serviciului Poliţie Rutieră din cadrul Inspectoratului de Poliţie Caraş-Severin.