Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – „Nu suntem din judeţ, prin urmare nu am ştiut că există zgură la Reşiţa“, ne-a declarat reprezentantul unei firme care repară drumuri în Caraş-Severin.

Nu demult am scris despre nemulţumirile almăjenilor, vizavi de modul în care se lucrează la reabilitarea drumului dintre Bozovici şi Dalboşeţ. Sigur, sunt drumuri în judeţ unde se lucrează şi bine, iar primarul din Cărbunari ne-a confirmat acest lucru chiar zilele trecute. Am întrebat reprezentantul unei firme care reabilitează drumuri din Caraş-Severin de ce nu se foloseşte zgura în lucrările ce le fac.

„Noi nu suntem din acest judeţ, mai prindem câte o lucrare, dar nu am ştiut că există zgură. Sigur este foarte bună la reabilitări şi ieftină, dar nu ne-a informat nimeni. Adevărul este că nu era obligaţia cuiva să ne informeze, dar e bine că ştim. Ne vom muta în Hunedoara şi acolo cred ca vom folosi zgura“, ne-a spus constructorul.

Strabag, una dintre cele mai renumite firme europene în construcţia de drumuri şi autostrăzi, când a lucrat pe drumurile din judeţ, la reabilitarea acestora a folosit în jur de 10.000 de tone de zgură. Terasamentele supermaketurilor din Caraş-Severin sunt făcute din zgură. Şi exemplele pot continua. Vorbim de acea zgură, certificată din punct de vedere al calităţii, ce o avem din plin chiar într-o margine a Reşiţei, mai exact pe Valea Ţerovei. În timp ce haldele de zgură de la Câmpia Turzii, Târgovişte, Călăraşi, Hunedoara (zgura de aici fiind folosită la construcţia autostrăzii Sibiu-Lugoj) au fost epuizate, materialul, singurul care se autocompactează, fiind folosit la construcţia drumurilor din zonele respective, dar şi la alte construcţii, halda din Reşiţa pare inepuizabilă, chiar dacă tona costă doar 8 lei. Niciun primar din Caraş-Severin pare că nu ştie că poate avea drumuri perfecte făcute din zgură, niciun constructor din afara judeţului, care face lucrări ample în judeţ, nu cunoaşte existenţa haldei. Zgura este ideală şi pentru drumurile forestiere. Un studiu recent arăta că se pot construi cu 140 % mai multe drumuri dacă sunt utilizate agregatele din zgură fie şi numai la două straturi din cadrul drumului. Comunitatea Europeană consideră că este absolut necesară utilizarea zgurii metalurgice cu dublu scop: pentru a reduce costul construcţiei de drumuri, respectând legislaţia de mediu care spune: „0 waste” – „0 deşeu”, şi pentru salvarea mediului de la distrugere.