Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Asta spunea primarul Reşiţei, Ioan Popa, după ce a organizat o deplasare în zona cartierului Minda pentru a ne arăta cum a ieşit la iveală faptul că, în multe zone din municipiu, drumurile sunt acoperite cu cârpe asfaltate. Din nefericire, acest viciu ascuns al lucrărilor este vizibil abia acum, la mai bine de trei ani de la finalizarea acestora, ţinând cont că ele erau garantate trei ani. Edilul a prezentat şirul dărilor şi cedărilor lucrărilor şi a spus că, după ce va fi făcută o expertiză asupra asfaltului, constructorul va fi dat în judecată. Şi va avea de ales: să dea banii înapoi sau să se apuce, din nou, de treabă.

Gropile n-ar fi prea adânci, însă au apărut într-o lucrare abia ieşită din cei trei ani de gAranţie. Aţi zice că, până una, alta, constructorul este acoperit, şi-a făcut lucrarea, a asigurat garanţia, iar acum, după el potopul. Numai că, potrivit primarului, acolo ar fi trebuit să fie turnaţi 10 centimetri de asfalt, nu 2-3, câţi sunt pe alocuri. Şi tot 10 centimetri ar trebui să fie până în cartierul Stavila, în zona unde începe linia de tramvai.

Problema şi mai gravă e că deşi lucrările se duc pe apa sâmbetei, s-a reuşit „reabilitarea pe cele patru tronsoane cu acel faimos credit de 12 milioane de euro cu care Reşiţa s-a împrumutat pe 30 de ani, spune edilul, arătând calitatea slabă a lucrării. Dar cineva trebuie să plătească pentru asta! Şi reţineţi, peste 30 de ani, unii dintre noi nu vom mai fi aici când se vor termina de plătit banii“. Acesta ne-a arătat cum, sub cei 2-3 centimetri de asfalt proaspăt turnaţi, a fost întins un geotextil care separă cele două straturi de asfalt, în loc de membrana ca o grilă pătrată, care trebuia să asigure legătura între ele. Din vechiul drum trebuia frezată o parte din asfalt, turnat un strat de rezistenţă, apoi pusă membrana, iar peste ea un strat de uzură.

„Sunt tronsoane unde trebuia să se frezeze 10 cm de asfalt, să se pună 6 cm de strat de asfalt de rezistenţă şi 4 centimetri de strat de uzură, spune şeful administrativului reşiţean. S-au făcut unele note de renunţare acolo unde sunt linii de tramvai, pentru că s-a considerat că dacă se frezează 10 cm există riscul să cedeze porţiunea de beton cu linia de tramvai, şi s-a renunţat şi s-a rămas numai la 6 cm. Însă aici suntem într-o zonă unde trebuia frezat un strat de 10 cm şi nu s-au realizat decât 4-5 cm, şi din cauza acestui fapt noi am comandat o expertiză la Institutul Politehnic din Timişoara, am făcut un referat de necesitate, semnăm un contract cu ei şi în următoarele trei săptămâni se va face o expertiză pe carote, făcute din sută în sută de metri, cum spune teoria, şi aşteptăm rezultatul lor. După care ne vom îndrepta în instanţă împotriva celor care au executat lucrarea. Dacă trebuia să pui 6 cm de asfalt şi ai pus 4 sau 5, poţi să spui şi că a fost o eroare. Dar dacă trebuia să pui 10 cm şi ai pus 4, şi n-ai pus 6 cm, înseamnă că 60% din lucrare nu a fost executată şi asta eu nu mai pot lua ca o greşeală. Lucrările au fost garantate trei ani. Şi după trei ani şi patru, cinci luni, aici, la Universal, în Moroasa, în faţa Poliţiei sunt deja gropi serioase, dar nu sunt mulţumit că vine executantul şi-mi face reparaţii astăzi, chiar dacă sunt ieşite din garanţie“. Expertiza ne va spune şi ce cantitate, şi ce calitate a avut asfaltul, însă crăpăturile care „faianţează“ carosabilul sunt şi ele un indiciu.

Cine a executat aceste lucrări?

Edilul explică: „Din câte ştim, şi am câteva documente aici, tronsonul despre care discutăm acum a fost predat de către Camand Impex SRL firmei Speed Prod SRL. Licitaţia a fost câştigată de Eco Bau, Primăria a dat lucrarea acestei firme, care a dat lucrarea către Camand, care la rândul său a predat-o către Speed Prod. Lucrarea pe care a făcut-o Speed Prod vine de undeva din Centru, de pe I.L. Caragiale, până aici, în locul în care ne aflăm acum“.

Există însă şi veşti bune

„Vestea bună este că ne-am terminat datoriile la furnizori, spune primarul. La ora aceasta nu mai avem nicio datorie faţă de furnizori din cele 96 de miliarde, le-am plătit pe toate, în plus avem vreo 20 de miliarde în cont. Anunţ pe această cale o veste bună reşiţenilor: avem bani şi ne vom apuca de reparaţii. Dar cei care au greşit vor trebui să plătească în faţa legii, pe civil şi pe penal dacă e cazul“. Ioan Popa vorbea despre datorii de aproape două milioane de euro, achitate de municipalitate în opt luni. Acesta a promis că se va trece imediat la treabă, la lucrări de reparaţii. „Cealaltă veste bună este legată de aceste tronsoane de asfalt, care chiar dacă arată aşa cum arată, în urma expertizei vom lua banii înapoi pe lucrări sau vom pune firma care a făcut lucrările să le refacă“, nota Ioan Popa. Însă imediat după expertiză, municipalitatea va trece la refacerea porţiunilor afectate.

3 Comments

  1. „Licitaţia a fost câştigată de Eco Bau care a dat lucrarea către Camand, care la rândul său a predat-o către Speed Prod”=, lantul slabiciunilor, facatura curata!
    Intrebari fara raspuns: cine a organizat licitatia, ce caiete de sarcini au fost impuse, ce stipuleaza contractul, cine trebuia sa verifice portofoliul de lucrari al firmei castigatoare, daca aceasta are know how/experienta in domeniu, este capabila sa execute lucrarea, daca are voie sa faca atatea artificii de subcontractare (?)
    Lucrarea a fost urmarita, verificata, receptionata de „specialisti”, ei trebuie sa raspunda pentru modul defectuos al controlului/lucrarilor samd
    Nota bene: firma ” Speed” are 36 angajati si domeniu de activitate ” Lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor”?!!! Doamne fereste-(ne) de asa constructori!

  2. speed prod este crina si cu fratiorul . trebuia sa manance si gura lor :)))))))))))))

  3. Primaria o sa ia inapoi praful de pe toba! Parca vad ca toate firmele de pe „lantul trofic” abonate model ventuza la bugetul local vor intra in insolventa…si atat!

Adaugă comentariu