Caraş-Severin, Romania

BOCŞA – Aproape 5 milioane de euro vor aduce, pe străzile oraşului, pe lângă autobuzele noi, reabilitări de trotuare, amenajarea de piste de biciclete şi modernizarea staţiilor transportului în comun. Iar potrivit primarului Cismăneanţu, implementarea acestui proiect va dinamiza, din punct de vedere economic, oraşul Bocşa.

23,27 de milioane de lei (aproximativ 4,9 milioane de euro) este bugetul proiectului care, mai mult ca sigur, va schimba faţa oraşului Bocşa. Ca titlu de comparaţie, din discuţiile purtate între primarul Eugen Cismăneanţu, şi Sorin Maxim, şeful ADR Vest, am putut afla că se vor aduce patru noi autobuze electrice, care vor fi folosite în oraş alături de celelalte două. Ele vor fi cu 70-100 de locuri, dintre care 25-30 pe scaune.

În plus, vor fi reabilitate 24 de staţii, iar autobaza modernă, cu o suprafaţă de 6.340 de metri pătraţi, va permite gararea a şase autobuze, tot acolo urmând să existe singura staţie de încărcare pentru autobuzele electrice. Asta pentru că se estimează că, pentru moment, oraşul nu va avea nevoie de alte staţii de încărcare. Va fi implementat şi un sistem de e-ticketing, cu dispeceratul în autobază şi cu patru terminale în autobuze.

În paralel, de-a lungurl traseului, vor fi reabilitaţi 7,9 kilometri de trotuar şi vor fi realizaţi tot atâţia kilometri de piste de biciclete. Potrivit edilului, acestea nu vor muşca din drum sau din vreo parcare din oraş, ci vor fi alipite trotuarelor cu câteva mici excepţii. Acolo unde terenul este prea îngust şi nu permite, va fi zonă comună pentru pietoni şi biciclişti. Iar autobuzele, la orele de vârf, vor circula cu o frecvenţă de 15 minute, după cum promite Cismăneanţu.

Acesta a explicat care este raţiunea proiectului: „Probabil că s-au întrebat mulţi: «Domne, dar la ce-aveam noi nevoie de autobuze electrice, piste de biciclişti, realizarea unui garaj pentru autobuze, modernizarea staţiilor şi aşa mai departe. Trebuie să specificăm faptul că aşa este ghidul de finanţare şi că nu putem face ce ne dorim noi sau ce am avea prioritate maximă. Noi, echipa din Primărie, am încercat să ne adaptăm posibilităţilor pe care Comisia Europeană, prin organismele de resort, ni le-a dat de a atrage aceste fonduri. S-a muncit foarte mult, e un proiect care, cred eu, va îmbunătăţi calitatea vieţii în oraşul Bocşa. Mobilitatea este foarte importantă mai ales în contextul în care ne dorim să avem şi o economie mai puternică, mai dinamică, lucru care sper eu că se va întâmpla în perioada următoare. (…) Va veni o etapă şi mai grea, implementarea. Ştiţi foarte bine că nu sunt foarte mulţi constructori, dar sperăm să nu avem probleme. Este cel mai mare proiect pe fonduri europene pe care-l avem!“. Edilul s-a declarat însă recunoscător, subliniind că Bocşa n-ar fi reuşit niciodată, din fonduri proprii, să ducă la bun sfârşit o investiţie de asemenea anvergură.

Autobuzele vin după asfaltări

„Acest proiect care urmează să fie implementat este oarecum continuarea altui proiect care a fost implementat pe fostul Program Operaţional Regional, care a ţinut de reabilitarea unor străzi, un parc şi câteva alei pietonale care s-au realizat“, preciza şeful ADR Vest, care a explicat că Bocşa este un oraş atipic. Adică este mic, dar este lung, lucru care este, deopotrivă, un avantaj şi un dezavantaj: „În anumite zone fiind nu foarte lat se poate deplasa pe jos sau cu bicicleta, dar traversarea lui se poate face mai uşor cu autobuzul. Şi, dacă e să fie electric, de ce nu? Aceasta este o componentă foarte complexă şi a fost mai dificil de implementat în oraşe mai mici care, pe lângă faptul că au un buget limitat, au avut o problemă cu zona de a gestiona un operator de transport. Şi aici Bocşa, din fericire, a rezolvat această problemă şi s-a putut plia perfect pe sistemul care funcţiona deja şi noi am venit cu această finanţare pentru a continua acest demers“, a spus şeful ADR Vest.

În momentul perfectării contractului, Sorin Maxim a mai precizat: „Suntem la semnarea unui contract care, în final, a trecut de toate aceste obstacole. Evident, partea de implementare va mai fi destul de importantă de trecut şi, înainte de asta, licitaţia. Eu nu pot decât să felicit echipa care a fost în spatele acestui proiect şi pe dl primar, şi evident să ne bucurăm şi la momentul în care se taie panglica, se trage linie şi proiectul va fi implementat. Pentru că în final va creşte calitatea vieţii locuitorilor şi sper să dea plus valoare comunităţii pentru că, la un oraş de mărimea Bocşei, chiar va avea, şi sper să aibă, un impact satisfăcător“.

Antoniu Mocanu