Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Fie că suntem pietoni, fie conducători auto, încălcăm normele legale cel puţin o dată pe zi. Conştientizând acest lucru, şeful Poliţiei Rutiere cărăşene, comisarul şef Decebal Davidoiu consideră că amenzile, odată aplicate, trebuie să şi atingă ţelul scontat. Zeci de mii de amenzi trebuie colectate de autorităţile publice locale dar nu se întâmplă acest lucru. Astfel, cei amendaţi uită că trebuie să-şi corijeze comportamentul…

Numărul de procese verbale întocmite de către angajaţii Serviciului Poliţiei Rutiere la constatarea încălcării normelor de circulaţie şi pentru sancţionarea contravenţiilor pe parcursul unui an se ridică la 45.000-50.000.

„Asta înseamnă o parte a muncii efectuate de poliţiştii rutieri şi cei desemnaţi de ordine publică. În marea lor majoritate, procesele verbale conţin, pe lângă amenzi, şi puncte de penalizare. Estimez că totalitatea acestor puncte de penalizare s-ar ridica, pe an, la 40.000. Reprezintă un volum mare de muncă pentru compartimentul specializat care trebuie să implementeze aceste puncte. N-ar trebui să ne plângem că avem de muncă, şi asta reprezintă doar o parte. Nu putem spune cu mâna pe inimă că avem participanţi la trafic corecţi. Putem spune că avem participanţi la trafic ale căror abateri nu au fost încă sancţionate. Cu toţii greşim, cel puţin o dată pe zi, când suntem în trafic, fără excepţie. E în natura firii noastre, dar trebuie ca micile greşeli să nu genereze lucruri grave”, ne-a declarat comisarul şef Decebal Davidoiu, şeful Serviciului Poliţie Rutieră din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Caraş-Severin.

Din păcate, executarea sancţiunilor deja aplicate nu se face în scurt tip, iar valoarea amenzilor nu este mică. Sunt, în schimb, mici sumele colectate din amenzi. „Procentual vorbind, destul de puţine sunt contestate, undeva până în 10%. Problema e că încasarea sumelor din amenzi este atributul administraţiilor publice locale şi depinde de fiecare în parte cum se mobilizează pentru a-şi încasa debitele. Este un termen destul de mare de urmărire – undeva la cinci ani – pentru executarea unui proces verbal. Or, există primării care se plâng de lipsuri serioase la personal. Şi nici intenţia de a executa debitele nu se întâlneşte în toate cazurile”, a mai adăugat cms. şef. Davidoiu. În funcţie de gravitatea încălcării legii, amenzile pleacă de la câteva zeci de lei şi ajung la zeci de mii de lei pentru persoane juridice (nerespectarea semnalizării rutiere în timpul lucrărilor pe carosabil, lipsa avizelor şi autorizaţiilor de le Poliţia Rutieră).

„Procentual, circa 50% dintre cei care execută lucrări sau creează restricţii de circulaţie solicită avize, potrivit legii. Din păcate, pot fi situaţii care creează un real pericol pentru pietoni sau şoferi. Legat de semnalizarea circulaţiei rutiere, pe drumurile naţionale aceasta este corect făcută, cel puţin cea verticală (mai puţin cea care ţine de marcaje). Probleme sunt în localităţi, chiar şi în municipii şi oraşe, unde sunt indicatoare vechi, multe nereflectorizante sau neluminate”, a mai adăugat şeful Poliţiei Rutiere cărăşene.

Flavius Rotariu