Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA –  Anunţat ca un spectacol dinamic, plin de magie şi culoare, „Alladin“ a fost recomandat fără limită de vârstă de la 7 ani în sus. Din păcate, la avanpremiera de vineri, 17 mai 2019, spectatorii au fost prea micuţi pentru a avea răbdare să stea pe locurile lor, ei neînţelegând prea multe din ceea ce se întâmpla pe scenă.

Sala a fost plină până la refuz de foarte mulţi copii cu vârste sub cinci ani, chiar am remarcat o doamnă cu un copilaş în poală, care a trebuit să-şi liniştească pruncul cu miraculoasa suzetă. De aici, până la aşteptările reale ale protagoniştilor şi ale celor care au contribuit la noul spectacol al Teatrului de Vest e cale lungă. Asta pentru că spectacolul în sine e foarte reuşit şi bine conceput, iar vizionarea lui merită, totuşi, spectatori pe măsură, măcar de la 5 ani în sus, care să fie capabili să aprecieze eforturile celor de pe scenă. De la decoruri, costume, muzică, lumini, efecte vizuale şi acustice, până la jocul actorilor, care şi de această dată şi-au dovedit profesionalismul, totul a fost extrem de bine pus la punct pentru a aduce pe scenă lumea orientală a îndrăgitei poveşti din „1001 de nopţi“. Mirajul creat de efectele vizuale şi acustice, de lumini, au creat atmosfera fantastică a poveştii lui Aladdin şi a lămpii fermecate, spectatorul, chiar dacă a sărit bine de vârsta de 7 ani, fiind atras în vălurile mătăsoase de pe scenă sub care se ascundeau misterele Orientului.

Se pare, însă, că aşteptările regizorului Traian Savinescu au fost cu totul altele: „Am avut o reprezentaţie, zic eu, bună, a declarat acesta, după avanpremieră, însă am avut surpriza să constat că au fost aduşi copii foarte, foarte mici, faţă de aşteptările noatre. Sigur, există şi raţiuni de marketing, dar ar fi nevoie, în principiu, de copii un pic mai mărişori, chiar şi numai pentru faptul că durata spectacolului este cu 10 minute mai lung decât celelalte, dar amploarea lui solicită acest lucru şi n-am putut să fac rabat, ţinând cont de un eşantion mic de public. De la 5 ani încolo, nu mai prezintă nici un fel de probleme. De fapt, ar fi vorba de o problemă de concentrare. Altfel, spectacolul e foarte dinamic, colorat, foarte bun“.

Fiind la prima colaborare cu Teatrul de Vest, regizorul arădean a spus că a lucrat, în general, bine cu actorii: „Eu când mă apuc de un spectacol, ştiu ce vreau de la el, deci lucrurile există într-un cadru de concepţie riguros. Unii actori nu sunt obişnuiţi cu rigoarea, îşi închipuie că dacă e spectacol pentru copii, neapărat trebuie să facă giumbuşlucuri şi să intre în dialog cu ei, ceea ce nu este absolut deloc necesar. Copiii reacţionează, nu trebuie să le dai mură în gură, nu trebuie să tragi de ei, să te faci simpatică, dacă eşti mama copiilor pe scenă. Nu, pe scenă eşti actor şi îţi vezi de treaba ta ca actor. În rest, faptul că am utilizat aproape toată trupa Teatrului într-un astfel de spectacol e un lucru bun, e un spectacol omogen, toată lumea are o mică partitură, fiecare este important, oricât de mult se vede sau nu se vede într-o anumită scenă. Altfel, nici n-ar putea să aibă dinamismul care se poate remarca pe scenă“.

Reamintim distribuţia: Raul Lăzărescu şi  Raul Bastean din Timişoara, Camelia Ghinea, Marius Tudor, Andrada Samoilă, Florin Ibraşi, Florin Ruicu, Ana-Maria Cizler, Sorin Fruntelată şi am mai remarcat un personaj feminin care nu figurează pe afiş, însă care n-a avut nici o replică, fiind mai mult de decor, pentru a umple scena. Scenografia este semnată de Oana Cernea din Oradea, care a creat nişte costume foarte frumoase, inspirate de Orientul poveştilor din „1001 de nopţi“. Premiera este programată pentru duminică, 19 mai 2019, de la ora 11.00, la Palatul Cultural.

 

Adaugă comentariu