Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Primarului Ioan Popa îi place la maxim vehiculul pe care turcii de la Durmazlar l-au adus duminică la Reșița. Acesta poate transporta 135 de călători, dispune de 32 de scaune ergonomice rezistente la șocuri, are Wi-Fi, prize USB, climatizare separată pentru călători și vatman, două rampe pentru persoane cu dizabilități, sistem care contorizează numărul de pasageri foarte important pentru graficul de circulație!

Alături de reprezentantul Durmazlar, Abdullah Bocan, Popa nu s-a plimbat azi cu tramvaiul sosit recent la Reșița, ci deocamdată doar prin el. În februarie și martie vor veni încă două. Până la finalul lui iulie, ajung toate cele 13. Însă până să poată circula, trebuie să fie gata ambele stații de redresare, iar firul de contact trebuie montat integral. Termenul este aprilie 2024, însă speranța lui Ioan Popa este ca lucrarea să fie gata mai devreme. Deocamdată însă, noul tramvai și-a găsit adăpost în incinta vechiului depou. Pe măsură ce vor sosi celelalte, PORR-ul va da bice la cele trei linii de depozitare din zona depoului, unde să fie așezate viitoarele tramvaie.

Vehiculele bidirecționale cu uși pe ambele părți au făcut obiectul unei licitații singulare în România, după ce Ministerul Dezvoltării lansa invitația orașelor care doreau să acceseze proiecte de mobilitate urbană de a-i transfera licitațiile, grăbind procedura. Reșița se confrunta atunci cu un risc major de dezangajament de resursă financiară pe fondurile europene. Așa că a fost unul dintre orașele care a apucat mâna întinsă de minister, iar acum beneficiază de un contract de aproape 30 de milioane de euro. „Componentele care intră în alcătuirea părții de automatizare a tramvaielor au fost produse în Uniunea Europeană. Omologarea s-a făcut parțial în Turcia, urmând să fie finalizată la Reșița, cu TÜV Polonia. Astfel, tramvaiele nu mai trebuie duse la Timișoara, unde oricum linia electrică nu este compatibilă. Durmazlar va trimite la Reșița o echipă din patru-cinci oameni care-i vor instrui pe cei de aici. Garanția este de cinci ani, cu mentenanță inclusă.”, a precizat azi primarul Reșiței.

Despre firma turcă aflată la primul contract în România, menționăm că activează în domeniu din 1996 și face deopotrivă cercetare și dezvoltă soluții. În ultimii ani, a produs peste 100 de tramvaie, iar pentru Turcia în jur de 50 în patru orașe. Din 2020, tramvaie produse de Durmazlar circulă în orașul polonez Olsztyn, un alt proiect pe fonduri europene. „Cei de acolo sunt mulțumiți și chiar se gândesc să comande mai multe. Sperăm că în viitor vom produce mai multe tramvaie pentru Reșița. Colaborăm cu Alstom, unul dintre liderii mondiali în materie de material rulant, cărora le furnizăm boghiuri și cadre de vagoane. Credem că asta demonstrează capacitatea noastră și faptul că suntem de încredere. De asemenea, în cadrul companiei, avem un centru unde facem toată partea de automatizare a unui vehicul pe șine.”, a adăugat Abdullah Bocan.

Sistemul de ticketing este în lucru pe un alt proiect, iar în privința vatmanilor, directorul TUR, Daniel Jurubescu, a precizat că sunt deja în vizorul operatorului de transport șase vatmani cu permis și alte 21 de persoane care au depus aplicări. „Pe cei șase îi vom instrui la Reșița pe acest model de tramvai cu oamenii de la Durmazlar întrucât, pe viitor, vom avea și catenara ca să putem face testele necesare. Dintre cei 21 am văzut o parte care au început deja pregătirea la Timișoara. Școala durează trei luni, 186 de ore, cinci ore zilnic de școală și două de practică. Pe ceilalți îi vom programa în perioada Paștelui pentru că sunt plecați din țară și atunci vor veni acasă.”, a încheiat Jurubescu.

JCS-Ionel Ivașcu