REŞIŢA – În cazul lucrărilor la drumuri, constructorii neserioși vor putea fi înlocuiți în cel mult patru luni cu alții. Iar avizele, adeverințe și certificatele de urbanism neeliberate în termen de două săptămâni vor fi considerate aprobate tacit!
Vicepremierul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, speră ca, în ședința de Guvern de miercuri, să fie adoptat proiectul care schimbă legea achizițiilor publice – aflat anterior în dezbatere publică –, în sensul reducerii birocrației, a scurtării timpului alocat unui proiect, dar și prin introducerea aprobării tacite a avizelor. Asta mai ales în domeniul transporturilor și infrastructurii de transport, unde consideră că era nevoie de o reașezare a cadrului legal, astfel încât implementarea proiectelor să fie mult mai rapidă. „Nu a fost niciodată o problema de finanțare, a fost întotdeauna o problemă de implementare, sublinia Grindeanu cu prilejul unei conferințe de presă susținută zilele trecute. Că a fost un ministru mai bun sau mai puțin bun, cadrul a fost același, unul prost. 80% din timpul alocat unui proiect este consumat de birocrație: de avize, certificate de urbanism, de tot felul, 20% – de implementarea efectivă. Gândiți-vă unde era România dacă procentele erau invers!“.
Oficialul a vorbit despre cele câteva principii de bază ale schimbărilor, primele pe listă fiind legate de rezilierea contractelor și de acordarea de avize: „Avem destule exemple de constructori care nu se înscriu în contractul pe care l-au semnat inițial. Ca să poți să reziliezi contractul cu un constructor neserios și să vină altcineva să preia lucrarea de unde a lăsat-o cel neserios îți ia cam doi ani. Doi ani pierduți! Și atunci umblăm la partea asta, astfel încât undeva în trei luni jumate, maxim patru luni să poți să înlocuiești (constructorul – n.r.), când reziliezi un contract, respectând toate etapele, și să intre în loc altcineva. A doua chestiune, la fel de importantă, e cea legată de avize. Principiul de bază este aprobarea tacită: dacă în două săptămâni trimite Ministerul – că e CNAIR-ul (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), că e CFR-ul, nu contează cine –, către un consiliu județean, că avem nevoie de un certificat de urbanism, și nu a răspuns, în două săptămâni se consideră tacit. Vă dau un exemplu în care există de doi ani corespondență între CNAIR și o primărie. De doi ani se schimbă adrese. Pentru ce? Pentru o adeverință pentru inexistența unei clădiri. Principiul de bază este acesta: în termen de două săptămâni, ori mi-l dai cu observații și după cinci zile se face pe baza acelor observații, ori n-ai trimis nimic, în două săptămâni este tacit. În cazul în care ai observații, urmează încă cinci zile și s-a terminat. Asta este valabil pentru toate instituțiile din România pentru infrastructura de transport“.
Potrivit proiectului, dacă un constructor este notificat de trei ori pentru că lucrarea nu merge cum trebuie, în decurs de 30 de zile, contractul este reziliat. După care urmează o licitație fără publicare. La ea sunt chemați următorii constructori care au depus oferte la licitația inițială. Dacă nu sunt cel puțin trei ofertanți, vor fi selectați alții, tot minim trei, care să depună oferte, din cei care au certificate de bună execuție. Acestea se obțin, din trei în trei luni, pe toate lucrările gestionate de CNAIR. Procedura este valabilă pentru contractele în derulare: „Pentru viitoarele contracte pe care le va semna CNAIR-ul, e o procedură și mai simplă, care se înscrie în cadrul directivelor europene, în care pot să mă duc direct la oferta de pe locul 2“.
Se aşteaptă trecerea proiectului
Sorin Grindeanu a vorbit și despre un al treilea aspect, legat de relocările de utilități: „Când vrei să construiești pe un anumit traseu, te lovești de tot felul de proprietari de utilități, că sunt de energie, că sunt de gaz, de cablu și așa mai departe. Relația între CNAIR sau CFR, de exemplu, și deținătorii de utilități este una care durează la fel, foarte mult. Același principiu: două săptămâni!“.
Viceprim-ministrul a precizat că proiectul care aduce modificări achizițiilor publice a fost făcut de și pentru Ministerul Transporturilor, că a fost prezentat și președintelui, și premierului. Și a avut succes și în rândul celorlalți miniștri, care și-ar dori aceleași simplificări și pentru ministerele pe care le conduc: „Au venit și alți titulari de ministere din Guvern să-mi spună că ar vrea să nu fie doar la Transporturi, să fie la toată lumea ce am făcut noi. N-am nimic împotrivă să se întâmple acest lucru, cu o singură condiție: ca nu cumva această cerință să ducă la blocarea proiectului! Pentru că eu cunosc această tactică în care toată lumea spune da, pozitiv, și-ți adaugă vreo 20 de pagini de observații. Aceasta este condiția pe care o am ca inițiator“.
Sorin Grindeanu speră ca proiectul să obțină toate avizele, să ajungă în ședința de Guvern de miercuri, „astfel încât, după publicarea în Monitorul Oficial să putem să putem să intrăm într-un nou cadru legislativ absolut necesar în a discuta dezvoltarea infrastructurii de transport din România. Dacă nu, vom merge în ritmul pe care-l cunoaștem cu toții de 20 de ani“.
JCS-Antoniu Mocanu