ROMÂNIA. Refugiatul, rătăcit în munți, a putut fi salvat cu ajutorul tehnologiilor speciale de localizare, chiar dacă telefonul său avea cartelă SIM nonUE, era în Roaming și fără acces la internet!
Serviciul de Telecomunicații Speciale a primit premiul „AML & Rescue Award“ la Gala Europeană 112, pentru preluarea și gestionarea unui apel de urgență venit din partea unui refugiat ucrainean rătăcit în munții din județul Suceava. Specialiștii din țările europene au apreciat modul de implementare a funcționalităților tehnice de localizare avansată care au permis recepționarea informațiilor de tip AML pentru un apel efectuat de pe o cartelă SIM nonUE și în lipsa internetului, precum și faptul că întreaga conversație s-a realizat în limba ucraineană, prin introducerea în conferință a unui operator 112 distant, iar echipajele de intervenție au putut ajunge rapid la persoana aflată în pericol.
La Gala Europeană 112, organizată de către Asociația Europeană a Numărului de Urgență (EENA), în data de 19 aprilie, la Ljubljana în Slovenia, Serviciul de urgență 112 din România a primit unul dintre cele mai importante premii europene din domeniul urgențelor, în urma gestionării impecabile a unui apel la numărul unic de urgență. Funcționalitățile tehnice moderne, adaptările operaționale la contextul crizei refugiaților din Ucraina și profesionalismul personalului de la Serviciul de urgență 112 au plasat România în topul celor mai bune servicii de urgență din Europa. Distincția „AML & Rescue Award“ reprezintă al șaselea premiu european obținut de STS în cei 19 ani de când numărul unic de urgență 112 a fost implementat în România.
Cazul care a dus la acordarea distincției s-a produs în luna octombrie a anului trecut, într-o noapte, într-o zonă muntoasă din Suceava, unde ucraineanul, care se refugiase din calea războiului, a apelat la 112. Ploua, îi era frig și era panicat de animalele sălbatice, iar cartela SIM a telefonului său, neeuropeană, nu avea acces la internet. Totuși, apelul a fost însoțit de localizarea tip AML, coordonatele fiind transmise în forma unui Data-SMS. Apelantul nu știa nicio limbă străină, fapt pentru care comunicarea s-a făcut cu un operator 112 din alt județ, în ucraineană.
„Funcționarea în România a localizării AML, în Roaming și în lipsa internetului, a fost posibilă datorită configurărilor tehnice realizate de către STS, cu ajutorul operatorilor de telefonie mobilă și Google, în primăvara anului 2020. În lipsa datelor mobile, în sistemul informatic al 112 se primesc pachetele de date care conțin coordonatele geografice prin SMS. Implementările tehnice ale Sistemului 112 și procedurile operaționale de preluare a apelurilor în limbi străine au condus, în acest caz, la salvarea unei persoane“, informează STS.
JCS-A.M.