REŞIŢA – În dimineața zilei de duminică, 9 iunie 1872, la ora 9, își începea parcursul de probă locomotiva RESICZA, prima locomotivă cu abur construită „la est de Viena“ și, totodată, în Sud-Estul Europei!
Datarea exactă, considerată până nu demult uitată dacă nu chiar pierdută, împreună cu o succintă relatare despre eveniment am regăsit-o în numărul din 16 iunie 1872 al săptămânalului Die Nera, care apărea la Biserica Albă (în prezent Bela Crkva, Serbia). Am aflat, totodată, că șeful administrației uzinelor, J.P. Schwing, a atribuit inginerului-șef Karl Heinrich toți laurii pentru această premieră tehnică de nivel național. Putem deduce că din punct de vedere ierarhic acesta a fost cel mai înalt nivel de reprezentare iar evenimentul, chiar dacă unul festiv, a fost doar unul de interes local. Parcursul de probă al trenului, în care au urcat mulți funcționari și peste o sută de muncitori, s-a derulat fără incidente. El a fost efectuat pe linia Reșița-Secu, pe tronsonul dintre uzină și vechile amenajări din actualul cartier Lend. Aici se afla deja în serviciu, de la finele lui noiembrie 1871, locomotiva SZEKUL (număr de circulație 1), construită la Viena special pentru a face față particularităților liniei.
Un al doilea parcurs al locomotivei RESICZA (număr de circulație 2) a avut loc în 31 august, după cum avea să relateze Wiener Handelsblatt, în 6 septembrie 1872. Cum acest parcurs s-a desfășurat pe un tronson al liniei Reșița-Bocșa aflată într-un avansat stadiu al construcției, putem presupune că a fost în egală măsură și o testare a căii ferate. Nu se cunoaște până în prezent, cu exactitate, când au fost puse în circulație următoarelor două locomotive construite la Reșița: BOGSAN – 3 și HUNGARIA – 4. Cert este că, într-o prezentare a complexului său industrial, St.E.G. preciza anterior Expoziției Mondiale de la Viena din 1873 că are în exploatare, la Reșița, patru locomotive cu ecartament îngust, însumând 160 CP.
Cei 150 de ani ai locomotivei RESICZA nu sunt singurii pe care îi aniversăm în 2022. Acesta este și anul în care Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița împlinește 50 de ani de la inaugurare. Totodată, este anul în care se împlinesc 100 de ani de la finalizarea construcției Fabricii de Locomotive a U.D.R., în care au fost fabricate 1452 de locomotive cu abur între 1925 și 1964. De aceea, reunite sub sigla 150-100-50 au loc, în aceste zile, o serie de manifestări cultural-științifice organizate în parteneriat de Primăria Municipiului Reșița, Fundația Uzinele de Fier și Domeniile Reșița, Muzeul Banatului Montan, Forumul Democratic al Germanilor Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților Reșița. Astfel, astăzi, la ora 17, are loc la Muzeul Banatului Montan lansarea celor 4 volume ale lucrării „Monarhia Habsburgică 1848-1918“, coordonată și îngrijită de Rudolf Gräf, urmată la ora 16 de vernisajul expoziției „Frânturi de memorie în obiecte și imagini: locomotivele și călătoria cu trenul“.
Mâine, 10 iunie, începând cu ora 10 vor avea loc, la Primăria Municipiului Reșița, lucrările „Simpozionului Național 150-100-50 – Tezaurul cultural și tehnic al Județului Caraș-Severin – Reșița și fabricația de locomotive cu abur, pe placa turnantă a Istoriei Naționale“. În deschidere, vor fi lansate volumele „250 Jahre Eisenhüttenindustrie in Reschitza“ de Rudolf Gräf și Josef Wolf și „Căi ferate dispărute“ de Radu Bellu.
JCS-Carl Walter Fleck