Totuşi, propunerea lui, parte a unui HCL, nu se va aplica. După câteva mici „răscoale“ generate de modificarea traseelor şi a modului de tarifare a serviciilor de transport în comun din municipiul de pe Bârzava, în sfârşit autorităţile locale au ţinut seama şi de unele dintre solicitările venite din partea omului simplu, lăsându-se mai puţin influenţate de rentabilitate.
Astfel, potrivit unui proiect supus dezbaterii Consiliului Local de către primarul MihaiStepanescu, propunerile cetăţenilor au devenit hotărâre! Reşiţenii din cartierele Stavila şi Marginea au cerut menţinerea circulaţiei tramvaiului până la Stavila, alţi 20 au cerut menţinerea turei la Doman de la ora 23.45, 52 de locuitori ai cartierului Cuptoare şi angajaţi ai Căminului Spital au cerut menţinerea turei la Cuptoare de la ora 21.40, iar 15 reşiţeni menţinerea celei de la Moniom, în vreme ce 16 cetăţeni au cerut ca ora de plecare a turei de Moniom să fie schimbată la 6.30, în loc de 6.40.
De asemenea, locuitorii cartierului Moroasa au cerut să li se asigure posibilitatea de a ajunge la serviciu cu un mijloc de transport în comun, în vreme ce un reşiţean a cerut informarea oamenilor asupra modificărilor apărute în programul de transport desfăşurat de Prescom şi chiar organizarea unui referendum local în acest domeniu.
Cea mai interesantă solicitare venită a vizat diferenţierea tarifului în funcţie de venit, astfel încât persoanele care au un venit mai mare de 600 de lei să plătească 1,5 lei pe bilet, iar cei cu venituri mai mici 0,75 lei.
Cam cât s-a ţinut cont de părerile cetăţenilor? În primul rând, traseele aprobate în şedinţă de consiliu sunt următoarele: 1 Renk – Piaţa Republicii, 1B Renk – Stavila (ambele tramvai), 2 Marginea (Minda) – Luncă (str. Pinilor), 3 Intim – Calea Timişoarei – Kaufland, 4 Lend (Baraj) – CET – Comisariat (CMJ), 8 Kaufland – Moniom, 9 Intim – Ţerova, 10 Nera – Doman, 11 Piaţa Republicii – Cuptoare (toate autobuz). Cât costă serviciile? Un bilet, indiferent de tipul mijlocului de transport, rămâne la 1,5 lei, abonamentul pentru tramvai pe 30 de zile – 54 de lei, pe 15 zile – 30 de lei, iar pe 5 zile – 10 lei, cel pentru autobuz pe 30 de zile – 45 de lei, pe 15 zile – 25 de lei, iar pe 5 zile 8 lei. Abonamentele mixte, valabile atât pe tramvaie, cât şi pe autobuze, costă, pe 30 de zile – 65 de lei, pe 15 zile – 40 de lei, pe 5 zile – 15 lei, iar pe o zi – 5 lei (acesta din urmă reprezentând singura noutate).
Nu există însă nici o prevedere concretă referitoare la introducerea vreunui traseu pentru Moroasa, nici la informarea cetăţenilor asupra modificărilor traseelor sau a programului acestora ori la plata diferenţiată a terifelor în funcţie de venituri (lucru destul de greu de pus în practică la cumpărarea biletelor din mijloacele de transport).
Altfel spus, chiar dacă proiectul a fost aprobat de consilieri iar propunerile cetăţenilor sunt cuprinse în Anexa 1m care „face parte integrantă din această hotărâre“ a Consiliului Local, doleanţele lor nu-şi găsesc în totalitate aplicabilitatea…
Antoniu Mocanu
[email protected]