Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – „Petrecerea” are loc la Teatrul de Vest, unde sâmbătă și duminică, de la ora 19, se joacă noua premieră pusă în scenă de regizorul francez Richard Navarro. „Dracula la pensie” îi aduce în fața publicului pe Robert Danci și Claudiu Gabor, care se dublează în rolul principal, alături de Cezara Crețu și Ioana Dobrea!

Un inedit spectacol, aproape non-verbal, pentru care tinerii actori s-au implicat și au sacrificat mult, au muncit și au învățat multe. Managerul teatrului reșițean, Gabriel Ionescu, l-a cunoscut pe Navarro anul trecut la Avignon, văzând un spectacol deosebit al acestuia, la capătul căruia îl invita să monteze la Reșița ceva asemănător.

Spectacolul este exigent pentru toți cei implicați, dar și o plăcere regizorală maximă. De fiecare dată, pentru Navarro, teatrul e o aventură în care face ce-i place, cu speranța că va place și publicului. În Franța, cu mici ajustări, spectacolele sale se joacă și câte 15 ani, ba și mai mult. Vorbim însă despre „o țară absolut teatrală”, în exprimarea lui Gabriel Ionescu, unde pregătirea unui spectacol poate dura și jumătate de an pentru ca apoi să se joace ani buni. La noi, actorii joacă în paralel cu noile proiecte, a căror punere în scenă durează mult mai puțin.

„Pensionarea” lui Dracula s-a lucrat în șase săptămâni împărțite în două perioade, în ianuarie și aprilie. Asta pe lângă faptul că teatrul gestual se învață prea puțin în studenție. Iată de ce, pentru cei patru actori, spectacolul este unul școală, cu muzică, dans și acrobații, prin care au învățat multe de la regizorul-profesor. Bun prilej pentru Robert Danci să descopere teatrul gestual, învățând lucruri pe care le poate aplica și-n alte proiecte. Un spectacol cu replici e mult mai ușor pentru că textul ajută mult actorul dar, când textul lipsește, actorul trebuie creeze situația. Richard Navarro devine vrând-nevrând un inițiator în teatrul cod, lucru complet nou și pentru Cezara Crețu, care a învățat multe lucrând cu regizorul bucuros să transmită ceea ce a deprins de la maestrul său Carlo Colombalioni.

„Munceam și câte două zile pentru a învăța un gest, limbajul corporal e un cod deoarece publicul înțelege doar anumite gesturi. Asta se poate adapta și teatrului vorbit. Eu un gen de commedia dell’arte contemporană, e formarea mea de început. Am avut norocul să lucrez cu unii dintre cei mai buni clowni din lume. Pentru noi, clown înseamnă o tehnică precisă de teatru gestual, cu origini în commedia dell’arte care în sec. XVI-XVII era compusă din clowni. Arlechin este un om din care am făcut ceva în maniera Charlie Chaplin!”, afirmă Navarro despre spectacolul pe care-l vrea deschis tuturor, dar mai ales tinerilor și celor care încă păstrează un suflet de copil.

JCS-Ionel Ivașcu