Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Anul trecut, artistul Dumitru Gorzo realiza intervenţia de la Magazinul Universal din Reşiţa. 200 de picturi erau expuse în geamurile clădirii părăsite de mai bine de 25 de ani, pe timp de noapte acestea fiind luminate din interior!

Anul acesta, la târgul de carte Bookfest de la Bucureşti, artistul lansa catalogul intervenţiei de atunci. Recent, albumul a fost lansat la Muzeul Banatului Montan din Reşiţa, instituţie care, simultan cu intervenţia de la magzin, a găzduit o expoziţie a artistului.

Reşiţa a fost un moment foarte bun pentru artist, întrucât i-a oferit şansa unică de a face o lucrare pe care n-ar fi făcut-o nicăieri altundeva. Iar asta a fost un început frumos în turul său de expoziţii în ţară. „Jumătate dintre cele 200 de lucrări au fost făcute la Bucureşti, doar cealaltă jumătate, reprezentată de lucările mari, au fost făcute la Reşiţa. Rezultatul a fost un schimb între mine şi oraş. Sunt recunoscător oraşului pentru această şansă şi pentru bunăvoinţa pe care am primit-o de la nenumăraţi oameni”, afirma artistul cu prilejul lansării.

Intervenţia sa, dublată de expoziţia de la muzeu, avea să atragă mulţi vizitatori. Au venit la Reşiţa galerişti şi curatori din New York sau Paris, alături de iubitori ai jazz-ului din ţară şi din străinătate care veneau la festivalul de la Gărâna. Desigur, au fost şi multe discuţii pentru că anumite forme mai avangardiste de artă şi arta contemporană au misiunea de a transmite mesaje, iar aceastea duc la dezbateri.

Catalogul lansat recent, în care Erwin Kessler scrie un text mişcător despre Reşiţa, îl are ca editor pe Alex Radu. Fotograf este Adrian Bulboacă, poate cel mai bun fotograf de teatru din ţară, făcând albume şi în Suedia, Norvegia sau Germania. S-a dorit implicarea lui pentru că era important ca albumul să redea nu atât lucrările individual, cât  atmosfera instalaţiei ca ansamblu. De partea grafică s-a ocupat Victor Bartiş, un super-designer autor al multor cataloage de artă, alături de care Alex Radu a mai scos un catalog Gorzo.

În opinia editorului, gestul de la magazin este extrem de important pentru că, astfel, o clădire părăsită, aflată la intersecţia a trei etnocartiere ale unui oraş cu o evidentă componentă etnică, s-a transformat într-un fel de monument în spaţiul public. „Eu am fost unul dintre cei care au putut intra în clădire şi, odată intrat am pus muzică. Era ca într-o catedrală în care soarele intra prin picturi. Efortul de face o asemenea intervenţie a fost unul impresionant. Din acest punct de vedere, este unul dintre cele mai puternice gesturi de acest gen pe care le-am văzut în ultima vreme”, vorbeşte Alex Radu despre intervenţia artistului care foloseşte propriile picturi şi clădirea pe care o transformă într-un mare light-box.

Pe Gorzo îl consideră un artist viu, care lucrează foarte mult şi nimic nu se încheie la el. În prezent, lucrează la Timişoara în cadrul unui atelier deschis cu accent pe sculptură. Rezultatul va fi o nouă expoziţie cuprinzând atât lucrări mai vechi, cât şi unele lucrate chiar la faţa locului.

JCS-Ionel Ivaşcu