Caraş-Severin, Romania

Potrivit unui protocol încheiat între ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Daniela Boagiu, şi primarul Reşiţei, Mihai Stepanescu, în municipiul de pe Bârzava se vor face eforturi pentru construirea de autostrăzi şi drumuri de interes naţional.

Vechiul leagăn al siderurgiei româneşti şi-a început anul cu noi speranţe, mult mai îndrăzneţe decât până acum. Deşi bulevardele principale au aspect de uliţe neasfaltate de ani buni, municipiul de pe Bârzava pare să lase în subsidiar metroul de suprafaţă şi alte iniţiative prevăzute de studiul de trafic, care ne mai promitea scoaterea tramvaielor – bune, rele, cum sunt din vina căii de rulare –, care sunt preferate în Occident, fiind nepoluante, şi înlocuirea lor cu autobuzele în care nici reşiţenii nu urcă decât atunci când nu prea au încotro, şi în spatele cărora nici cei cu avizele de mediu n-ar putea să respire.

Dar despre ce este vorba? În prima şedinţă de consiliu local, aleşii proaspăt ieşiţi din concediu au votat unul dintre cele mai ingenioase proiecte la care Reşiţa ar fi putut visa vreodată: construirea de autostrăzi (nu una!) care să treacă pe teritoriul administrativ al municipiului.

Da, aţi citit bine! În urma unei solicitări ferme venite din partea ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Daniela Boagiu, purtând nr. 22511/22889, din 13 decembrie 2010, micul parlament reşiţean a căzut de acord cu împuternicirea primarului municipiului, Mihai Stepanescu, în vederea încheierii unui protocol cadru. Documentul vizează realizarea proiectelor de construire de autostrăzi şi drumuri de interes naţional.

Documentul a fost încheiat, după cum se declară în frontispiciul acestuia, „având în vedere interesul manifestat de către părţile semnatare în vederea realizării unei infrastructuri moderne (…), în considerarea necesităţii de a adopta o serie de măsuri în vederea accelerării realizării lucrărilor de construcţie de autostrăzi şi drumuri de interes naţional, investiţii prioritare cu finanţare externă şi finanţare de la bugetul de stat“.

Protocolul stabileşte şi modul în care se vor urgenta lucrurile: „Părţile semnatare vor depune toate eforturile în vederea realizării proiectelor de construcţie de autostrăzi şi drumuri de interes naţional. În acest sens părţile se vor sprijini reciproc în vederea găsirii celor mai bune soluţii privind parcurgerea tuturor etapelor în implementarea acestor proiecte. Municipiul Reşiţa, reprezentat prin primarul Mihai Stepanescu va susţine demersurile Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi ale companiilor din subordinea sau de sub autoritatea acestuia în vederea accelerării procedurilor de transfer şi expropriere pentru o cauză de utilitate publică“.

Se mai vorbeşte despre „colaborare pentru înlesnirea demarării lucrărilor de construcţie de autostrăzi şi drumuri de interes naţional prin facilitarea ocupării de amplasamente“ şi despre faptul că primarul „va face demersurile necesare pentru urgentarea întocmirii planurilor parcelare avizate“.

Deci, dacă ne tot văitam că Reşiţa e un oraş muribund, că a devenit capăt de linie, spre deosebire de Caransebeş, care este un nod de drumuri şi căi ferate, iată că, după semnarea unui astfel de protocol, municipiul de pe Bârzava ar putea deveni chiar mai mult: nod de autostrăzi…

Antoniu Mocanu