– Scoala româneasca are începând de luni 27 martie
a.c. o Lege a asigurarii calitatii educatiei. Aceasta îsi propune sa asigure
coerenta sistemului de învatamânt românesc. În ce masura
raspunde ea aspiratiei de integrare europeana a sistemului educational din România?
– Prioritate legislativa, luni 27.03.2006, Senatul României a aprobat
Legea asigurarii calitatii educatiei cu doar 4 voturi împotriva si 4 abtineri.
Legea anuleaza Ordonanta de Urgenta nr. 75/2005, România fiind pâna
la aceasta data una din putinele tari de pe continent care nu si-a legiferat
un sistem de asigurare a calitatii în educatie.
Geneza legii a fost cu adevarat îndelungata data fiind importanta exceptionala
a politicilor de asigurare a calitatii în învatamânt. Subsemnatul,
în calitate de rector si senator, am avut peste 32 de amendamente personale
si comune în Comisia pentru Învatamânt, Stiinta, Tineret si
Sport.
La aceasta data, prin Legea recent aprobata, pot sa afirm ca tara noastra are
cadrul legislativ pentru unul din cele mai performante mecanisme de calitate
în învatamânt, raspunzând astfel dezideratelor Conferintei
ministrilor educatiei din Europa de la Bergen din anul 2005 dar si recomandarilor
Asociatiei Europene pentru Asigurarea Calitatii în Învatamântul
Superior (ENQA).
Regulamente si standarde nationale
– Pentru a asigura coerenta dintre învatamântul academic
si cel preuniversitar, si pentru ca toti furnizorii de educatie sa raspunda
unor standarde comune sunt necesare sisteme de evaluare. Ce prevederi are noua
lege în acest sens?
– Prin Lege se constituie un sistem de evaluare a calitatii interne si externe
prin responsabilizare institutionala si personala pentru calitatea rezultatelor
fiecarui program de educatie.
Timp de 3 luni de zile va functiona un Consiliu interimar, evaluarile externe
la nivel academic urmând sa fie realizate de Agentia Româna de Asigurare
a Calitatii în Învatamântul Superior (ARACIS), iar pentru
învatamântul preuniversitar, de catre Agentia Româna a Calitatii
Învatamântului Preuniversitar (ARACIP).
Prima urgenta este elaborarea unor exigente regulamente si standarde nationale,
care vor sta la baza evaluarilor interne si externe la toate nivelele educationale.
Din 4 în 4 ani, se vor realiza analize de sistem la nivel national asupra
calitatii învatamântului preuniversitar si universitar. La nivelul
fiecarei institutii, legea prevede evaluari periodice din 5 în 5 ani ale
programelor de studii.
Alegere libera pentru evaluari institutionale
– La nivel universitar, afirmarea în Aria Europeana a Învatamântului
Superior (EHEA) este un obiectiv declarat. În ce masura noua lege sprijina
demersul universitatilor românesti acest sens?
– În data de 4 noiembrie 2004, la Frankfurt, a fost creata Asociatia
Europeana pentru Asigurarea Calitatii în Învatamântul Superior
(EHEA) si este în curs de constituire Registrul european al evaluatorilor
calitatii în educatie. Desigur, înscrierea Agentiilor românesti
în ENQA este o prioritate dar, trebuie precizat ca Legea ofera posibilitatea
universitatilor românesti de a solicita evaluarea externa prin prestigioase
Agentii din Europa.
Universitatea noastra, spre exemplu, a solicitat o evaluare externa, care se
va realiza de Agentia Asociatiei Universitatilor Europene (EUA), institutia
noastra având calitatea de membru plin a acestei asociatii.
Faptul ca legea permite alegerea libera a Agentiilor interne sau externe pentru
evaluari institutionale, raspunde pe deplin principiului european al subsidiaritatii.
– Este evident ca, prin noua lege, România face un nou pas în
implementarea Procesului Bologna 1999. Pe de alta parte învatamântului
privat de toate gradele i se asigura sanse egale de afirmare cu cel public pe
o piata educationala concurentiala. Stim ca în perioada 30.03.-01.04.2006
veti fi prezent la Geneva la Adunarea Generala a Federatiei Scolilor Superioare
din Europa. Care este mesajul Dumneavoastra la acest înalt for?
– În calitate de vicepresedinte al Federatiei Europene a Scolilor Superioare,
am militat constant pentru dezvoltarea acestui tip de învatamânt
în România. Succesul învatamântului privat în
Statele Unite, concluziile recentei conferinte UNESCO – CEPES de la Varsovia,
confirma sansa pe care învatamântul privat o ofera batrânului
continent.
La Geneva voi prezenta realizarile Universitatii de Vest „Vasile Goldis”
si experienta noastra în domeniul calitatii educatiei, Universitatea noastra
detinând Certificatul International IQNet, recunoscut în 33 de tari.
Ma bucur ca noua Lege a calitatii ofera sansa unei depline afirmari europene
a institutiei noastre.
-Va multumim si va dorim succes!
A consemnat
V.Filip