Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Denumim astfel expoziția vernisată recent la Muzeul Banatului Montan de artistul reșițean Daniel Brici. Lucrările expuse au ca temă fumul, pe care curatorul Andreea Foanene îl vede precum o legătură între pământ și cer, dar și ca pe un liant între timpul istoric și prezent. „Anatomia focului” este lucrarea principală a expoziției unui artist cunoscut mai mult în Europa decât în orașul său!

Fumul, axis mundi văzut ca simbol ce caracterizează cultura umană încă din preistorie. Andreea Foanene gândește la motivul care l-a determinat pe Brâncuși să realizeze o operă precum Coloana infinitului, care unește zona pământească cu cea celestă. La fel și fumul, care se ridica spre cer în urma unui ritual, derulat alături de șaman sau preot, care avea la bază forța focului. Fumul poate fi privit și ca element al modernității și al triumfului acesteia, ca rezultat al inteligenței umane, ca element al industriei care a caracterizat Reșița.

„Lucrările lui Daniel Brici vizează o structură antropologică a imaginii pe care o construiește ca un adevărat pictor bazat pe tradiție, simțire și desen care pentru el este ca o limbă maternă. Lucrarea principală a expoziției este o trimitere directă la lucrarea «Lecția de anatomie a doctorului Tulp». Este interesantă această analogie stilistică cu mari clasici ai artei mondiale pentru că Rembrandt este un model în istoria emoțională, sentimentală și stilistică pe care Daniel Brici o explorează”, afirma Andreea Foanene.

În expoziția de la muzeu, artistul surprinde fumul, considerat sugestiv de directorul Flavius Bozu pentru viața trecătoare a fiecăruia dintre noi, în care singura teamă pe care trebuie s-o avem este față de Divinitate. Pentru că nu vom lua cu noi nici titlurile, nici averile, ci binele sau răul făcut celor cu care am interacționat de-a lungul vieții.

Prezent la eveniment, Ioan Popa, inginerul mediocru devenit primar, remarca faptul că Daniel Brici este unul dintre mulții reșițeni puțin cunoscuți de către concetățeni sau chiar compatrioți, deși a expus la Oslo, Amsterdam sau Roma, lucru surprinzător pentru inginerul-primar. Popa l-a cunoscut pe Daniel prin 2016, atunci când ambasadorul SUA, Hans Klemm, vizita Reșița. Cum ambasadorul e cunoscut ca fiind interesat de cultură, Popa n-a ezitat să-i dăruiască un tablou realizat de Daniel Brici. Spre încântarea ambasadorului preocupat de artă și spre bucuria primarului că i-a putut oferi un tablou pictat de un reșițean.

Pentru Daniel Brici, Reșița rămâne oarecum un oraș industrial, chiar dacă norii de fum care făceau parte din peisaj țin de trecut. Artistul e convins că lucrurile vor începe să se schimbe, pentru că e firesc să fie așa, iar fumul care ține de industrie va rămâne tot mai mult istorie. Daniel Brici se bucură că lucrările sale sunt expuse în orașul natal pentru că ele s-au născut la Reșița.

JCS-Ionel Ivașcu