CARAȘ-SEVERIN – Șeful județului spune că anul acesta schimbă regula și că împărțeala nu va mai fi una politică. Prioritare vor fi primăriile neglijate pe nedrept în trecut, după care se va ține cont de numărul cetățenilor din fiecare localitate!
Romeo Dunca, președintele Consiliului Județean, spune că se vor face și concesii în favoarea unor primării, la solicitarea opoziției, dar numai cu acordul primăriilor de la care se vor lua banii. Mai ales că vorbim despre sume întoarse în județ din TVA, adică bani produși de localități cu activitate economică.
„Ani de zile au existat discuții față de modul de împărțire al CJ-ului, pentru sumele rămase la dispoziția acestuia pentru echilibrarea bugetelor locale, amintește șeful județului. Niciodată nu au fost suficienți bani și totdeauna au existat primari nemulțumiți. Cele 38 milioane de lei disponibile cu siguranță că nici în acest an nu vor fi suficiente. Până acum, decidenții politici din actuala opoziție se implicau, poate că ceva mai mult decât era firesc, în schema distribuirii. Anul acesta încercăm altă variantă. Am împărțit banii ținând cont de anumite nedreptăți din trecut, după care sumele au fost împărțite la numărul total de locuitori din județ. Luând în calcul cei aflați în evidenta populației, după numerele de buletine existente. Chiar dacă numărul nu e exact, având în vedere că multe persoane care mai figurează cu domiciliul în județ sunt de fapt la muncă în alte județe sau în străinătate“.
Potrivit oficialului, în acest fel, orașe ca Reșița, Caransebeș, Moldova Nouă sau Bocșa s-au trezit cu sume mult mai mari decât cele cu care erau obișnuite: „Aceasta sume sunt de fapt lăsate la îndemâna CJ pentru a echilibra bugetele localităților cu nevoi mai mari. Orașele și unele comune au venituri și din alte încasări în comparație cu localități fără venituri. Dar ținând cont că cei 38 milioane de lei reprezintă cota parte din TVA colectat de la județ, iar încasările vin în primul rând de la orașele sau comunele cu activitate economică mai intensă, mi se pare normal ca o eventuală distribuire, altfel decât cea făcută raportat la numărul de cetățeni, să fie realizată doar cu acordul primarilor de la care se iau eventuale sume. În consecință, la ședința din 30 ianuarie, vom accepta rectificări de la grupul PSD pentru redistribuiri la primăriile conduse de primari ai opoziției, cu condiția ca acestea să fie în asentimentul primarilor de unde se iau eventuale sume“.
Eventuale concesii și reîmpărțiri
Romeo Dunca a dat exemplul municipiului Caransebeș, care anul acesta beneficiază, așa cum e firesc, de a doua sumă ca mărime după Reșița, fiind și localitatea cu cei mai mulți locuitori după reședința județului. Ani întregi, a fost vitregit de liderii politici, la împărțirea banilor, fiind mereu neglijat. „Faptul că azi are o conducere PSD nu contează în viziunea noastră, cu atât mai mult cu cât doar contribuția acestuia de 2% la proiectul european câștigat de AquaCaraș este de două milioane de lei, a amintit Dunca. Din care 50% trebuie plătit până în 15 februarie pentru lucrările care sunt licitate deja și care vor începe în curând. Așadar, suma de 3 milioane de lei, repartizată în prima fază, nu e exagerată deloc“, subliniază președintele CJ. Acesta a precizat că, pentru reechilibrarea sumelor la UAT-uri, „Primăria Reșița – al cărui primar gospodar a mărit bugetul prin încasări de peste 5 ori, în comparație cu bugetul anului 2016 – a cedat 5.250.000 care se vor redistribui în părți egale fiecărei primării de comună. Acest lucru se va face printr-un amendament depus de un consilier PNL la viitoarea ședință“.
Potrivit repartizării, pe mediul urban, Reșița primește 5,85 milioane de lei, Caransebeș – 3,22 milioane, Bocșa – 2,06 milioane, Moldova Nouă – 1,70, Oravița – 1,63, Oțelu Roșu – 1,32, Anina – 1,16, iar Băile Herculane – 0,86 milioane de lei. În mediul rural, repartizările pornesc de la zero lei pentru comunele Grădinari și Lăpușnicel, și ajung la sume de 835 de mii de lei la Măureni, 796 de mii la Armeniș, 729 de mii la Slatina Timiș, 709 mii la Zăvoi și 701 mii la Berzovia.
JCS-A.M.