Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – O urnă va fi cea care va asigura, în fiecare şcoală, repartizarea destinelor copiilor la clasă, pe învăţător, procedura fiind una aleatorie. Asta după repartizarea pe circumscripţii şcolare!

E forfotă mare, că vine luna Mărţișorului, când cei mai mici se pregătesc pentru înscrierea în clasa pregătitoare. Spre bucuria părinţilor – sau nu –, alegerea unei şcoli şi a unei învăţătoare bune nu se mai face cu 2-3 ani înainte, pe liste care mai de care mai secrete, ci pe circumscripţii şcolare, respectiv aleatoriu, pe clase, pe învăţătoare. Deci s-a cam terminat că bătaia pe clase, pe anumite învăţătoare bune, implicate, care fac multe proiecte şi cutreieră, cu copiii, lunea-n lung şi-n lat…

Inspectorul şcolar general-adjunct Constantin Nicolaescu explică: „Repartizarea aleatorie se face în sensul că se vor extrage dintr-o urnă, în prezenţa părinţilor, elevilor, conducerii şcolii, unde vor fi repartizaţi elevii, la ce clasă, la ce învăţător. Da, este o măsură bună, în condiţiile în care ştim cu toţii că foarte mulţi părinţi vor doar la un anumit dascăl ca să meargă copiii. Iată, eliminăm această atitudine preferenţială şi este o chestiune aleatorie. Nu contează unde este înscris, la ce învăţător, în ce clasă este înscris“.

Există însă şi situaţii în care părinţii sunt conştienţi că odraslele lor nu pot face performanţă sau, dimpotrivă, au anumite abilităţi în plus faţă de ceilalţi, şi ar alege un anume dascăl, pentru stilul de predare pe care-l are, pentru implicarea pe care o are nu doar la clasă. Dacă un copil nu ajunge la dascălul potrivit sau compatibil, ce este de făcut?

„Da, poate să apară şi un asemenea aspect, adică să nu ajungă la învăţătoarea care derulează proiecte sau invers. Asta este, ne asumăm“, a concluzionat Constantin Nicolaescu. Inspectorul şcolar general Carina Pristavu, a completat: „Transferul în aceeaşi şcoală? Da, se poate, cu motive temeinice! Dar trece prin Consiliul de Administraţie al şcolii şi mă îndoiesc eu că acolo colegii profesori ai acestor cadre didactice vor crea aceste diferenţe şi vor accepta aceste transferuri! În interesul cui? Adică noi, părinţii, venim şi noi judecăm activitatea unui dascăl? Până unde?“.

Există însă o situaţie în care procedurile pot curge mai lin, dacă există o propunere din partea consilierului şcolar în acest sens. „Da, asta e altceva, subliniază Carina Pristavu. Aici discutăm de o intervenţie a unui consilier şcolar care îşi face într-adevăr treaba şi face o orientare şi o consiliere“.

Şi, totuşi, ce trebuie să facă un dascăl adevărat dacă un copil nu ţine ritmul? „El trebuie să-şi adapteze metodele şi strategiile în funcţie de particularităţile individuale şi de vârstă ale copiilor, este de părere inspectorul şcolar general. Nu-i deloc teorie, pentru că şi eu sunt dascăl, şi colegii mei sunt dascăli. Şi eu cred că toţi am reuşit să facem astfel de activităţi. Eu am avut copii de toate genurile în clase. Cu unii am lucrat pe grupe, de asta se numeşte învăţare diferenţiată. Sincer, aici e vorba de pregătirea mea profesională, de capacitatea mea de adaptabilitate ca dascăl, dacă iau în considerare particularităţile fiecărui elev“.

Constantin Nicolaescu a tras concluzia despre această învăţare diferenţiată: „Există asemenea situaţii în care învăţătorul sau profesorul are şi atribuţia de a lucra diferenţiat şi de a desfăşura o aşa numită activitate remedială cu aceşti copii. În unele situaţii se lucrează în activitatea aceasta remedială, din păcate, în alte situaţii, nu. Bine, şi din cauza numărului mare de elevi dintr-o clasă“.

JCS-Antoniu Mocanu