Trăim vremuri grăbite. Prin urmare, a avea o maşină este o dorinţă normală atât a celui care nu ştie ce să mai facă cu banii, cât şi a celui care nu ştie la ce să mai renunţe ca să îşi ia una. Vi s-a părut vreodată normal, din 2008 încoace, să cumpăraţi o maşină şi să plătiţi o taxă imensă pentru a o înscrie?
Câţi dintre cărăşeni au plecat în străinătate să adune bani măcar pentru o maşină? Vă spun eu: foarte mulţi. Şi aici vorbesc de cei care lucrează, nu de ceilalţi români, care merg pe dincolo pentru altfel de… activităţi, ce nu prea au ceva în comun cu munca cinstită. Oamenii muncesc, îşi adună bani, cumpără maşina visată şi se întorc în ţară să fie jecmăniţi de taxele din România. Cât de bine să te simţi ca român când, după ce ai şters la fund bătrânii altora, după ce lucrezi pe schele sau speli lăturile occidentalilor, după ce îţi iroseşti viaţa în fabrici toxice, te întorci în ţara ta şi plăteşti taxă pentru orice? Iar taxa de înmatriculare a fost un bir neînţeles. Spun „a fost” pentru că eu sper să fie eliminată, după ce Curtea Europeană de Justiţie s-a pronunţat în urmă cu câteva zile asupra ei, stabilind că taxa auto instituită de Guvernul României în ianuarie 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Funcționare al Uniunii Europene. Curtea Europeană de Justiţie precizează că „articolul 110 trebuie interpretat în sensul că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea națională în discuție în litigiile principale, prin care un stat membru aplică autovehiculelor o taxă de poluare care este astfel stabilită încât descurajează punerea în circulație, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre (…)”.
Pe lângă faptul că Guvernul a menţinut în vigoare, din 2012 (deşi această taxă a fost instituită în 2008, doar că în 2012 i-au fost schimbate denumirea şi modul de calcul), o reglementare incompatibilă cu unele norme de funcţionare ale UE, pe rolul instanţelor din România sunt peste 80.000 de cereri de recuperare ale acestei minunate taxe auto, iar Statul român e bun de plată cu sute de milioane de euro. Dar, maeştrii Nicolăescu şi Voinea se vor descurca de minune, mai ales dacă vor sta tot la televizor. Nicolăescu, cu experienţa de la Sănătate, va injecta de-a dreptul Finanţele cu venituri, iar Voinea va peria bugetul cu privirea…
Era să uit. Două instanţe româneşti au cerut decizie preliminară, în privinţa taxei auto, Curţii Europene de Justiţie: Curtea de Apel Bucureşti şi Tribunalul Sibiu. Jos pălăria! Se spunea că taxa auto este bună pentru că „sperie” poluarea. Eu spun că Churchill avea dreptate când spunea că „taxa bună nu există.”
Nina Curiţa