Drumul de la Caransebeş la Domaşnea va rămâne coşmarul conducătorilor auto încă un an de zile.
Deşi termenul de finalizare a lucrărilor la refacerea celor 40 de kilometri de drum a expirat în luna iunie a acestui an, până acum s-au executat doar 40% din lucrările incluse în proiect. Nicolas Mourkogiannis, managerul de proiect al firmei greceşti Pantehniki, care execută reabilitarea tronsonului de drum, ne-a prezentat cauzele care au dus la această amânare. Potrivit celor declarate de managerul grec, trei factori au generat întârzierea, nici unul din vina executantului.
Primul motiv: faptul că executantul nu a primit la timp avansul de 10% din valoarea totală a contractului, adică 2,33 milioane de euro din totalul de 23,3 milioane, la cât s-a ridicat oferta grecilor, prezentată la licitaţia câştigată. A doua cauză prezentată de Mourkogiannis: exproprierile nu au fost realizate în totalitate, ceea ce a făcut ca în unele părţi, mai exact la realizarea centurilor ocolitoare incluse în proiect, lucrările să fie blocate. În fine, ultima problemă este cauzată de felul în care a fost întocmit proiectul: pe unele tronsoane, soluţiile propuse în proiect nu au fost cele corespunzătoare, astfel că grecii s-au văzut puşi în situaţia de a găsi o nouă soluţie.
Spre exemplu, dacă cei 17 kilometri de drum de la Caransebeş la Slatina au fost realizaţi din martie până în iulie, în următoarele luni ale anului trecut au mai fost executaţi doar trei kilometri de drum. Problemele ivite aici au impus noi metode tehnice. Pentru fiecare din cele trei probleme există rezolvarea: avansul s-a achitat, soluţii tehnice s-au găsit, iar exproprierile se vor finaliza până în luna august a.c. Dar, timpul s-a pierdut. Din câte se pare, beneficiarul lucrării, Agenţia Naţională de Drumuri, a acceptat ca rezonabil noul termen propus de firma grecească: iunie 2009.
Negocierile însă continuă, pentru că un an de întârziere înseamnă bani pierduţi pentru executanţi. Motiv pentru care, cei de la Pantehniki au cerut ca la suma stabilită iniţial, de 23,3 milioane de euro, să se mai adauge încă zece milioane. Pentru că, susţin ei, întârzierile nu sunt din vina lor. Desigur, aceasta este suma cerută, nu şi cea aprobată în urma negocierilor. Oricum, până la 15 noiembrie 2008, termenul până la care se mai pot executa lucrări în acest an, se doreşte finalizarea tronsonului Caransebeş – Sadova, adică turnarea primelor două straturi de asfalt, pentru că stratul final va fi turnat, pe toată lungimea lucrării, în 2009.
Să mai precizăm că după ce proiectul va fi terminat, executantul oferă un termen de garanţie de doi ani de zile.
Iulius Pîrvu