REȘIȚA – Reconversia funicularului presupune mai mult decât obiectivul în sine, incluzând crearea unei legături între nucleul administrativ, Centrul Civic, și cel demografic, cartierul Govândari!
Ani buni, proiectele mari și adevărate ale Reșiței au avut de suferit tot felul de întârzieri, începând cu refacerea Centrului Civic, cu tramvaiul sau chiar ineditul și futuristul funicular. Așa se face că, pe vremea când nimeni nu mai credea în ceva real pentru centru, el a devenit realitate, iar când nimeni nu mai aștepta tramvai, orașul a fost răvășit de lucrări gata să-l repună pe linie. Cât despre funicular… Echipa de proiect anunță că a pus la punct documentația și că proiectul, mai de anvergură decât funicularul de calcar de peste Centru, va face legătura între cele două mari nuclee ale urbei: Centrul Civic și administrativ, cu Govândariul, care demult este centrul gravitațional, din punct de vedere demografic.
„Anul 2022 s-a finalizat cu predarea și aprobarea documentației tehnico-economice pentru proiectul de mobilitate și regenerare urbană la Reșița, prin realizarea unei legături între nucleele urbane Govândari și Centru Civic, notează cei de la D Proiect Timișoara. Proiectul este atent la realitățile orașului și la oportunitățile ce se arată într-o regenerare urbană care nu vrea să rămână doar la nivel de discurs și imagini ambalate, propunându-se un traseu care va reconecta cartierele Reșiței de peisajul natural din proximitate. Proiectul urmează un an la fel de complicat ca cel pe care l-am încheiat, cu multe eforturi ale echipei de proiectare și ale echipei din Primăria Reșița de a duce mai departe gândurile și viziunea ultimului an“.
Tot de la D Proiect am putut afla că „reconversia funicularului este un proiect care înseamnă mai mult decât simpla intervenție asupra unui obiect de patrimoniu industrial, prin conectarea traseelor de pe Dealul Golului și Dealul Crucii din Reșița. Funicularul de calcar este o structura de transport industrial, scos din uz, dar care a devenit un landmark al zonei centrale a municipiului Reșița, fiind un element ce conectează componentele peisajului natural în relație cu mediul construit existent. Acesta făcea parte dintr-o instalație de transport de aproximativ 6 km, ce avea ca scop transportul de calcar de la carierele din Valea Domanului, până în proximitatea combinatului. Proiectul își propune să unească zona urbană cu peisajul natural din proximitatea acestuia, prin accese pietonale și de biciclete, cu o priveliște spectaculoasă de la peste 30 de metri, transformând o structură industrială de transport într-o punte pietonală ce traversează la înălțime centrul Reșiței. Plecând de la conformitatea structurală a funicularului s-au identificat două posibilități de a-l străbate atât pietonal, cât și cu bicicleta. Grinda cheson este elementul structural principal de care aceste circulații nou propuse se vor conecta. Cele 6 pile care susțin grinda cheson, împart funicularul în 7 tronsoane, ce devin astfel 7 secvențe în traseul propus prin proiect. Reabilitarea funicularului pune în discuție o rută alternativă de mobilitate, unind cele două dealuri ce prezintă interes din punct de vedere al agrementului, prin traseele amenajate spontan sau cu minime intervenții, ce au permis în timp dezvoltarea unor trasee alternative pentru sport și recreație“.
Din imaginile proiectului putem distinge trasee între Govândari și Centru, atât pe funicular, cât și pe ambele maluri ale Bârzavei, poduri șerpuind peste cursul de apă, alei pietonale, piste de biciclete și multe altele. Nu ne rămâne decât să așteptăm cu nerăbdare transpunerea în realitate a acestui proiect care are toate șansele să facă nu doar o Reșiță turistică, ci una futuristă.
JCS-A.M.
FOTO: D PROIECT