Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Asta a declarat preşedintele Consiliului Judeţean după şedinţa tehnică de miercuri privind continuarea sau renunţarea la finanţarea anvelopării celor trei staţionare ale Spitalului Judeţean de Urgență Reșița!

Aşa cum a promis, preşedintele Consiliului Judeţean, Romeo Dunca, a ţinut miercuri dimineaţă o şedinţă tehnică împreună cu reprezentanţii firmei care a proiectat reabilitarea energetică a celor trei staţionare ale Spitalului Judeţean Reșița. La discuţii au mai participat însă doar doi consilieri, respectiv Ioan Crina, de la PSD, şi medicul Caius Diaconescu, de la Pro România, deşi această şedinţă a vizat clarificarea datelor tehnice ale proiectului de reabilitare a staţionarelor, în vederea luării unei decizii definitive privind continuarea acestuia sau renunţarea la finanţarea de către ADR Vest.

După ce au fost prezentate datele proiectului, arh. Florin Trofin, coordonatorul echipei care l-a realizat, a explicat motivele pentru care cheltuielile neeligibile sunt la fel de mari ca cele eligibile, care ar fi acoperite cu fonduri europene prin ADR Vest, argumentând că proiectul a fost întocmit prin raportare la ghidul de finanţare şi studiile de fezabilitate: „Părerea mea este că includerea spitalului în ghidul ăsta de finanţare – «clădiri publice» a fost o greşeală. Sigur că spitalul e clădire publică, dar nu pot să pun egal între spital şi şcoală sau între spital şi sediu de instituţie publică, pentru că spitalul e un program arhitectural complex şi complicat. Dacă vreau să fac eficientizare energetică pe spital şi am obligaţia să dotez saloanele, spre exemplu, cu grupuri sanitare proprii, nu pot să las salonul ăla nezugrăvit sau să nu schimb pardoseala care-i de-acum 50 de ani. Deci, ghidul ne-a dat bani să anvelopăm clădirea, s-o echipăm cu instalaţii performante, dar actul medical în sine n-are nici un beneficiu în urma acestui proiect. Asta ar fi o cauză, iar finanţatorul ne dă bani pentru lucrările de bază şi în cuantum de 15 la sută din banii ăştia ne lasă să facem şi lucrări conexe. Pe de altă parte, studiul de fezabilitate al lucrării, DALI-ul, documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţie, au fost întocmite în 2017 şi a fost o lucrare de toată jena. Pe costurile noastre, am făcut tot felul de lucrări care nu trebuiau făcute!“.

Coordonatorul proiectului a spus că au mai crescut cheltuielile şi din cauza Ordonanţei 114, dar şi din cauza scumpirii materialelor.  În baza datelor tehnice prezentate de acesta, s-au iscat discuţii aprinse timp de mai bine de o oră, consilierul PSD Ioan Crina întrebând de ce s-a continuat din moment ce nu erau bani pentru restul: „Cine şi-a asumat responsabilitatea asta, să continue un proiect, să mărească neeligibilele, astfel încât noi să nu putem finanţa proiectul respectiv?“. Răspunsul a venit tot de la echipa de proiectare, care a precizat că există o hotărâre de consiliu judeţean din 29 septembrie 2017 prin care se aprobă indicatorii tehnico-economici ai proiectului pentru toate cele trei staţionare. „Eu nu înţeleg, a insistat Crina, am fost consilier în mandatul trecut, eu cred că la fiecare şedinţă am citit şi nu-mi amintesc exact să fi aprobat noi aceşti indicatori. Adică, până aţi venit dumneavoastră, nu mi-a spus nimeni, cel puţin eu nu ştiu, că este o diferenţă aşa mare“. Potrivit lui Crina, soluţia de creditare ar rezolva problema.

Şi medicul diabetolog Caius Diaconescu a fost intrigat că proiectantului i s-au comandat în caietul de sarcini toalete în saloane şi alte lucrări, care nu erau necesare în acest moment mai mult decât lucrarea principală, eficientizarea energetică, considerând că acestea au dat peste cap costurile, iar proiectul este imposibil de realizat acum.

Pentru Dunca, însă, toate discuţiile au fost cât se poate de clare, acestea îndreptându-se spre intenţia iniţială de renunţare la finanţarea ADR Vest, ceea ce va propune, dealtfel în următoarea şedinţă de consiliu judeţean: „Concluzia, după această şedinţă de lucru, este că au fost discuţii politice. Proiectele s-au făcut în baza unor comenzi clare, date în cursul anilor trecuţi cu temă de proiectare clară care, sigur, am primit bani pentru anvelopare şi, în final, s-au dorit bani pentru modernizarea acestui spital. Lucrările de anvelopare nu se pot face strict de anvelopare, pentru că odată ce intri şi deschizi un şantier trebuie să respecţi şi nişte norme, apoi avizele de incendiu trebuie să le ai, fiindcă nu-ţi mai dă nimeni, la o clădire la care ai lucrat, să-ţi dea dintr-o dată să funcţioneze după regulile vechi, fapt pentru care costurile au crescut foarte mult. A veni acum să căutăm şi să inventăm nişte artificii şi să ridicăm pe SEAP spunând că o să luăm nişte credite, noi ştim că nu prea putem să luăm credite şi după aceea să scădem, să renunţăm la alea, eu le înţeleg şi nu sunt de acord cu aşa ceva. Este inoportun să târâm consiliul judeţean într-un alt credit împovărător de 30 de milioane de lei pentru următorii 20 de ani sau 15 ani, fără a realiza efectiv ceva, adică fără a aduce o îmbunătăţire fundamentală în bine. Cu atât mai mult cu cât reabilitarea acestor staţionare ne diminuează şansa de a putea face un spital judeţean. Prin urmare, am să propun consilierilor la şedinţa viitoare să renunţăm la aceste trei reabilitări, urmând ca noi să găsim o altă soluţie, o alternativă pentru o sumă de bani, mult mai mică, prin care să realizăm nişte lucrări obligatorii, în aşa fel încât confortul minim în spitalele respective să fie asigurat, urmând ca de acum încolo să mergem pe varianta reală de schimbare în bine, şi-anume să facem un spital judeţean, chiar dacă acest lucru ar trebui să se întâmple după 2026“.

Preşedintele Consiliului Judeţean speră că va fi susţinut de colegii consilieri din PNL, fiindcă situaţia în care s-a ajuns se datorează modului de lucru pe care l-au avut cei dinainte, care au greşit, considerând că nu este corect să i se pună în cârcă vina proiectantului, acesta executând doar ceea ce i se comandat: „Nu cred că domnul Trofin a inventat el să facă compartimentări şi să pună toalete în saloane, lucrări care au ridicat nota de plată, dacă aceste lucruri nu au fost cerute. De cine? De cei care i-au pus pe poziţii şi înainte, deci aşa, să ne ascundem după pălărie, e ciudat. O să caut şi o să pun la dispoziţie un act prin care să se vadă cine a semnat comanda către firma respectivă. Să vedem dacă ne interesează sănătatea oamenilor sau facem circ politic acum“.

Decizia finală a lui Dunca este să propună consilierilor judeţeni în următoarea şedinţă renunţarea la acest proiect, precizând că, totuşi, va încerca să găsească soluţii pentru finanţarea unor lucrări absolut necesare pentru cele trei staţionare.

JCS-Alexandra Gorghiu