Caraş-Severin, Romania

TÎRNOVA – Un superb peisaj flancat de culmile Semenicului şi Muntelui Mic este tăiat de unduirile molcome ale drumului spre Tîrnova, în care gropile au devenit de neevitat.

Mai mulţi cititori din Tîrnova s-au plâns redacţiei Jurnal CS vizavi de starea precară în care a ajuns drumul de acces în comună, dinspre centura Reşiţei. Îngrijorările oamenilor erau cu atât mai mari cu cât reprezentanţii firmei care le asigura traseul Tîrnova-Reşiţa ameninţau că vor renunţa la el începând de luna aceasta, aparent din cauza gropilor din drum. Şi chiar au făcut-o! În prag de iarnă, fără drumul refăcut, fără autobuz, comunitatea ar fi fost practic izolată. Accesul spre comună se poate face şi dinspre Soceni, printr-un drum comunal aflat tot în stare deplorabilă, însă mai toată lumea preferă să meargă spre Reşiţa, variantă considerată drept cea mai rapidă, atât pentru cumpărături, cât şi pentru călătorit spre alte destinaţii.

„Drumul județean 582A Reșița – Tîrnova, în lungime de 12 km, este în administrarea Consiliului Județean Caraș-Severin, drum calamitat și pentru care fondurile guvernamentale au fost alocate târziu. Drumul se află în atenția Consiliului Județean și se va interveni pentru reabilitarea acestuia imediat ce condițiile meteorologice vor permite executarea lucrărilor. SC Autotim SA, firma care are licența de transport persoane pe traseul Reșița – Tîrnova a anunțat că renunță la efectuarea transportului deoarece înregistrează pierderi. În comunicarea transmisă se enumeră alte două trasee la care renunță, tot din același motiv, este vorba de rutele: Cărbunari – Oravița – Reșița și Dalboșeț – Reșița. Consiliul Județean Caraș-Severin organizează, în 24 decembrie, o nouă licitație de atribuire electronică a celor trei trasee, printre care se află și ruta TîrnovaReșița“, se arată într-un comunicat emis de Serviciul de Comunicare al forului judeţean.

Drumul de legătură dintre centura Reşiţei şi Târnova şerpuieşte printr-un superb şi autentic peisaj rural, flancat de culmile Semenicului şi Muntelui Mic, care cu greu ar putea fi descris folosind un vocabular dezvoltat între betoanele şi asfaltul urbei. Şi totuşi, la fel de greu de descris sunt şi gropile… Craterele, la început răzleţe, devin tot mai greu, chiar imposibil de ocolit, iar pe anumite tronsoane adâncimea lor îi sperie până şi pe localnici care spun că demult n-au mai văzut utilaje în zonă, dar că dacă nu se intervine cât de curând, tîrnovenii nu vor mai putea circula cu autoturismele pe acolo. Paradoxul covorului asfaltic este că, deşi e plin de gropi, are… borduri.

Oamenii se plâng de groapa mare de la transformator, cea care ar fi în stare să răstoarne maşinile celor care nu sunt din partea locului, dar şi de dificultatea cu care ar putea interveni serviciile de urgenţă. Un localnic ne povesteşte cum şi-a dat, prin „Rabla“, Dacia veche pe un Logan, dar acum când se uită la maşinile vecinilor care zdrăngăne a ajuns să-i invidieze pe cei din Lupac din cauza stării drumului. „Am făcut o comparaţie între două comune: Lupac şi Tîrnova. La Lupac s-a asfaltat orice străduţă şi uliţă, au părculeţ pentru copii, stadion cu nocturnă, capelă nouă în cimitir etc. Dar când mergi spre Tîrnova, înghiţi noduri din groapă în groapă. Ferească Domnul să fie nevoie de Salvare sau Pompieri, că de Poliţia Rutieră nici nu poate fi vorba, pentru că mergem cu 20-30 km/h“, ne scrie Ion Dumbravă. Şi Ştefan Miloş s-a plâns de starea drumului, de neimplicarea autorităţilor comunale, dar şi de faptul că, fără cursa de Reşiţa, tîrnovenii vor rămâne izolaţi de restul lumii.

„Firma care asigura transportul Tîrnova-Reşiţa închide acest traseu nu din cauza drumurilor, cum din nefericire susţine primarul de acolo şi cum le spune la oameni, ci pentru că firma nu avea profit. Chiar nu înţeleg de ce domnul primar face astfel de afirmaţii. Acel drum într-adevăr arată rău, însă vom interveni pe el şi îl vom repara cât mai repede posibil“, a declarat, la şedinţa CJ din 8 decembrie, preşedintele forului decizional, Sorin Frunzăverde.