De anul acesta, toţi contribuabilii mari şi mijlocii precum şi punctele de lucru ale acestora au obligaţia depunerii on-line a declaraţiilor fiscale. „Raţiunea acestei semnături electronice este determinată de necesitatea fluidizării fluxului creat de aceste depuneri, prin folosirea sistemului on-line“, a spus Erzsebet Stănilescu, director adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Caraş-Severin.
Numai că, aceste depuneri on-line sunt condiţionate de obţinerea unei semnături electronice, care se autorizează printr-un certificat digital. Nimic anormal până acum, numai că, deşi în ţară numărul societăţilor este foarte mare, există doar trei firme autorizate să emită astfel de cerificate. Toate trei din Bucureşti.
Şi cum cererea a fost extrem de mare, cele trei firme s-au văzut depăşite de situaţie, ceea ce a dus la prelungirea termenului limită până la 1 iulie 2011. „Din păcate, sunt foarte puţini cei ce pot emite aceste documente digitale şi, având în vedere situaţia, riscăm să avem parte de un nou blocaj informatic aşa cum am păţit la casele de sănătate. De aceea, contribuabilii trebuie informaţi cât mai exact şi în timp util pentru a evita neplăcerile“, a spus subprefectul judeţului, Nicolae Verindeanu, în şedinţa Comisiei de Dialog Social.
„Avem în fiecare zi de miercuri, începând cu ora 12.00, o întrunire cu toţi contribuabilii doritori să afle cât mai multe date“, a mai spus Stănilescu. Primul pas pentru obţinerea certificatelor digitale este accesarea www.anaf.ro, secţiunea „Declaraţii electronice“, categoria „Informaţii depunere declaraţii“. „Dacă este împuternicit contabilul pentru a reprezenta firma în relaţia cu organul fiscal, acesta poate aplica semnătura electronică în funcţie de numărul de împuterniciri pe care le primeşte, dacă prestează servicii pentru mai multe entităţi“, a spus Stănilescu.
Sintetic, etapele ce trebuie parcurse sunt: certificatul digital trebuie confirmat de una dintre cele trei firme de acreditare, iar documentul de confirmare trebuie completat aplicând semnătura digitală. Perioada de valabilitate a acestui document electronic este de un an de zile, iar atunci când va fi reînnoit, firmele trebuie să reia aceeaşi procedură ca şi la prima certificare. „Începând cu 1 iulie 2011, toate persoanele juridice trebuie să depună on-line declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale“, a mai spus Stănilescu.
Anca Preda