Caraş-Severin, Romania

Vrei la Facultatea de Informatică, alegi un liceu care are specializarea mate-info, pentru că acest lucru te va ajuta să obţii cunoştinţele de bază la această disciplină. Dar în momentul în care alegi să faci informatică la liceu şi, odată ce îl termini, optezi pentru Facultatea de Ştiinţe Economice, specializarea „Finanţe. Bănci“, nu mai e în regulă. Câte ore de economie şi contabilitate se fac în liceu, la specializarea informatică? Zero sau, eventual, o oră de economie în clasa a XI-a.

Şi probabil exact la ora asta se chiuleşte cel mai mult, pentru că „profu-i fain, ne lasă să plecăm acasă“. Cu toate astea, un număr foarte mare de tineri fără cunoştinţe minime de contabilitate ajung absolvenţi ai Facultăţilor de Ştiinţe Economice. Sigur, după ce reuşesc în final să îşi ia restanţele la „profu’ ăla de la contabilitate care dă note mici şi cere imposibilul“.

„De la zero“

Sunt tineri care nu au făcut în viaţa lor o oră de chimie şi vor la medicină sau care au terminat chimie-biologie şi vor la Facultatea de Relaţii Internaţionale, deşi nu reuşesc să citească cursiv un text în limba engleză, dar să-l mai înţeleagă. Sigur că se pot face meditaţii, dar asta înseamnă că cei patru ani de studii liceale au fost în zadar. Prof. Lenuţa Ciurel, director adjunct la Colegiul Economic al Banatului Montan Reşiţa, este de părere că decizia de a urma un liceu sau altul nu trebuie luată superficial.

Intelectuali, dar şomeri

Aproape toţi absolvenţii de gimnaziu vor la un liceu şi neglijează şcolile de meserii, ceea ce explică de ce în judeţ, după prima sesiune de admitere, au rămas 358 de locuri libere în şcolile cu acest profil.

Ori tocmai oportunităţile neexplorate de alţii îi conduc pe unii tineri la succes. Mulţi absolvenţi ai şcolilor de meserii ajung să lucreze în străinătate, la hoteluri, restaurante, saloane cosmetice sau vase de croazieră şi să câştige minim 1.400 de euro.

Prof. Lenuţa Ciurel crede că este de vină mentalitatea părinţilor, care nu vor ca odraslele lor să muncească de la vârsta adolescenţei, ci să meargă la facultate şi să ajungă intelectuali. „Nu putem fi toţi intelectuali. Dacă toţi stăm în birou, cine mai produce?“, este de părere dna profesoară.