ADVERTORIAL. Jocurile de noroc există încă din antichitate, însă în ultimii 30 de ani au crescut într-un ritm spectaculos, alimentat atât de expansiunea internetului, cât și de globalizarea serviciilor și a mobilității. Pe cale de consecință, problemele asociate jocurilor de noroc au crescut și evoluat pe un trend ascendent, devenind tot mai răspândite în rândul tinerilor, dar nu numai.
Situația din județul Caraș – Severin este una destul de îngrijorătoare, după cum afirmă specialiștii care se ocupă de astfel de cazuri de adicție. Conform acestora, marea majoritate a jucătorilor problematici nu caută ajutor profesional și doar puțini indivizi solicită sprijinul prietenilor, familiei și cunoscuților.
Importanța neuroștiinței în studiul dependenței de jocuri
Dependența de gambling face parte dintr-o serie de comportamente dăunătoare și nesănătoase, ca fumatul sau băutura, la care oamenii consimt în ciuda avertismentelor de tot felul. Acest tip de dependență se bazează pe o multitudine de factori cognitivi și psiho-sociali.
Astfel, studiile psihologice și medicale recente au descoperit că unii oameni sunt mai susceptibili de a dezvolta o tulburare de jocuri de noroc decât alții, în funcție de condiția lor socială, vârstă, educație și experiențe precum traume, violență domestică și abuzuri. Problema parierii implică, într-o extrem de mare măsură, și structura „chimică” a creierului. Specialiștii în neuroștiință afirmă că jocurile de noroc stimulează eliberarea unor inhibitori neurochimici printre care serotonina și dopamina, care la rândul lor induc sentimentul de plăcere, dar și dorința asociată de a o menține.
În marea majoritate a țărilor care au legalizat activitatea cazinourilor fizice sau online, dependența de jocuri de noroc este privită ca o problemă medicală și psihologică, însă nu de fiecare dată autoritățile publice au înțeles necesitatea de a interveni pentru a preveni și combate această dependență. Inclusiv în România, programele de prevenție și tratament ale acestei boli sunt insignifiante, iar multe dintre inițiative sunt mai mult private. În apropiere de Caraș-Severin, cele mai multe și mai apreciate instituții private specializate în această adicție se găsesc în județul Sibiu – Centrul „Insula Speranței“ și Asociația Crucea Albastră din Șelimbar sau Casa Olarului din Șura Mică sunt doar câteva exemple.
Pe lângă acestea, mai există și alte centre de recuperare care se ocupă de reabilitarea tinerilor cu mai multe feluri de dependență: alcool, medicamente sau droguri, nefiind specializate doar pe adicția de jocuri de noroc. Deși specialiștii care lucrează în aceste centre își dau tot concursul, de cele mai multe ori rezultatele nu sunt cele scontate. Insuccesul în combaterea acestei dependențe se datorează și faptului că programele de intervenție sunt bazate mai mult pe atitudini de suprimare a factorului disturbator și mai puțin pe mecanismele cognitive care au loc în creier.
Educația matematică – un factor care diminuează dependența de jocuri?
Unele programe dedicate renunțării la adicția de jocuri induc faptul că marea majoritate a problemelor asociate gamblingului ar reprezenta un efect al cunoștințelor matematice slabe de care dau dovadă jucătorii tineri și neexperimentați. Astfel, unii teoreticieni susțin că reducerea jocurilor de noroc la simple modele matematice, fără exemple de succes și fără o atmosferă specifică unui cazinou tradițional, poate duce la o pierdere treptată a interesului pentru jocuri. Această strategie este cunoscută sub numele de „deconstrucție”. De altfel, în Statele Unite ale Americii au fost efectuate mai multe studii pe această temă, în care s-a testat ipoteza conform căreia predarea statisticii de bază și a teoriei probabilităților ar putea schimba în bine comportamentul jucătorilor cu probleme.
Concret, rezultatele acestor cercetări au arătat că o educație matematică solidă a adus schimbări importante în comportamentul jucătorilor dependenți, în special pentru cei mai tineri dintre ei. Aceștia au conștientizat că o bună cunoaștere a probabilităților și calcularea eficientă a riscului îi ajută să înțeleagă altfel jocurile de noroc din perspectiva hazardului și să scadă, în acest fel, nivelul de implicare. De altfel, o parte dintre indivizii incluși în studiu au declarat că matematica avansată reprezintă un atu important în atenuarea riscului atunci când joacă un joc de noroc. Până la urmă, promovarea alfabetizării matematice în rândul jucătorilor de noroc transmite acestora mesajul unei încrederi mult prea mari în acest instrument. Însă capcana pentru mulți jucători nu este atât lipsa de încredere în matematică, cât modul în care o aplică și scopul pentru care o folosesc.
Poate educația matematică să scadă riscul unei adicții de jocuri de noroc pentru tinerii din Caraș – Severin? Totul ține de ei și de felul în care se raportează la acest instrument interesant pe care știința îl poate furniza în acest moment.
Sursa foto: Unsplash.com