Caraş-Severin, Romania

Fenomen real al ultimului deceniu, dezinteresul faţă de lectură îi îngrijorează nu numai pe profesori sau pe părinţi, ci şi pe toţi cei care se ocupă de destinul cărţii, de la autori şi editori până la librari. Lipsa interesului faţă de citit nu a apărut însă peste noapte, ci odată cu intrarea în era internetului, de unde informaţia este preluată mult mai rapid.

Realitatea virtuală şi sinteza informaţiei i-au cucerit definitiv şi irevocabil pe tinerii care, fără efort, reuşesc să conspecteze pentru şcoală un roman de câteva sute de pagini în doar câteva ore. Cu toate acestea, librarii spun că cele mai bine vândute cărţi rămân cele care se regăsesc în programa şcolară, dicţionarele, precum şi volumele care ne învaţă cum să avem succes în afaceri.

„Se cumpără şi cărţi de beletristică, dar acestea sunt căutate în special de adulţi, precum şi enciclopediile, care sunt şi cele mai scumpe“, ne-a spus Oana Pavel, vânzătoare. Librarii mai pun vânzările slabe şi pe seama cotidienelor care, în ultimii ani, îşi promovează publicaţiile oferind volume la preţuri derizorii. „Vând cărţi de multă vreme, dar în ultimii ani s-a simţit o scădere semnificativă, poate şi pentru faptul că la tonete acestea se vând împreună cu ziarele, la preţuri mult mai mici, pe care şi le permite toate lumea“, spune femeia. În timp ce vânzările de carte merg din ce în ce mai prost, cele ale revistelor, în special cele mondene, se dau ca pâinea caldă.

Poate şi pentru că cei care nu se omoară cu cititul unui volum preferă să răsfoiască o publicaţie cu subiecte care, de cele mai multe ori, fac deliciul publicului. „Nu pot spune că nu citesc, dar nu o fac în mod frecvent. Citesc în special lecturile care ni se cer pentru bacalaureat, iar în anii trecuţi citeam în vacanţe ceea ce profesorii ne impuneau la şcoală. E drept că, cel mai adesea, cumpăr reviste de modă, cu muzică şi cele cu subiecte mondene“, ne-a spus Alexandra Ene, o tânără liceană.

Roxana Nafiru