Sugestiile de program îi aparţin de această dată invitatei britanice, Sofi Jeannin,
cea care a semnat în stagiunea precedentă nu mai puţin de trei proiecte corale.
Este din nou rândul aparatului mare să ocupe spaţiul serii, iar superba lucrare
franceză – prezentată acum în premieră – nu face decât să completeze gândul
iniţial, acela al reluării „Misei în do major op.86” de Ludwig van Beethoven,
prima creaţie vocal simfonică a compozitorului.
Experienţe sonore extraordinare infuzează „Gloria”, această penultimă creatie
vocal simfonică de mică dimensiune semnată de Poulenc, în care fertilitatea
melodică şi sonoritatea tipică de secol XIX sunt condimentate cu formule armonice
luminoase şi transparente. „Gloria” este o recapitulare a experienţelor moştenite
şi o mixtură de stiluri în care se simte prezenţa liniei gregorianului dar şi
a lumii muzicale americane. Lucrarea combină prospeţimea şi concizia lumii moderne
cu mărturisirea de credinţă tradiţională şi utilizează ca forţe sonore corul,
soprana solo şi ansamblul mare simfonic.
Audiţie de succes
De dimensiuni haydniene, opusul beethovenian este un reper în repertoriul
clasic dar şi o ţintă sigură pentru o audiţie de succes. Beethoven rămâne Beethoven
în orice colţ de repertoriu, iar intervenţiile sale în spatiul vocal religios
bulversează cu consecvenţă auditoriul.
Inserată iniţial în contextul ceremonialului de la curtea Prinţului Esterhazy,
lucrarea îşi dovedeşte faţă de acesta incompatibilitatea. Cu un aparat tradiţional
– cvartet vocal, cor şi orchestră – Beethoven prezintă comparativ segmentele
de liturghie, prin contraste de culoare, ţesătură şi dinamică. Un limbaj sincer
şi emoţional, aplicat peste acest prim corp de misă lasă însă să se remarce
deviaţiile de la reţetele predecesorului. Neînţelese la timpul lor, „noutăţile”
reprezintă astăzi subiect de delectare pentru devotaţii dar şi ocazionalii sălilor
de concert.
Ar mai fi însă de adăugat că mixtura Poulenc – Beethoven este una de succes.
Familiarizată cu producţiile corale ale ansamblurilor de vârf franceze şi britanice,
tânăra invitată este exponenta unei şcoli a cărei autenticitate a fost probată
şi în contextul simfonicului precedent, medalionul Beethoven, semnat de maestrul
şi formatorul acesteia, dirijorul Neil Thomson.
Codruţa Dogaru