REȘIȚA – Așa descrie regizorul Sabin Dorohoi județul natal. Zonă pe care a promovat-o prin trilogia de filme documentare „Drumul Romanilor” (2017), „Calea Apelor” (2019) si „Drumul Fierului” (2020), urmate de „Orașul de Foc”, cel mai complex documentar istoric la care a lucrat până acum, dedicat celor 250 de ani de foc nestins la Reșița!
Cum, în 2023, Timișoara va fi Capitală Culturală Europeană, Sabin consideră că va fi prilejul perfect pentru ca europenii să descopere locul unde etnii foarte „pestrițe” conviețuiesc în pace de sute de ani.
Natura sălbatică, pădurile virgine și tradiția cultural-istorică definesc Banatul Montan. Aspecte pe care s-a străduit să le arate cât mai bine în documentarele a căror idee a apărut imediat ce Timișoara a fost desemnată Capitală Culturală Europeană. Sabin știa din statistici că în jur de un milion de turiști străini vin în orașul care primește acest statut. Cum însă vor veni atât de aproape de Caraș-Severin, ce-ar fi ca unii dintre ei să fie atrași spre Banatul Montan? „Datorită colonizărilor Imperiului Habsburgic și coloniștilor de multe etnii, aici s-a format un fel de micro Uniune Europeană avant la lettre. Mi s-a părut absolut firesc să încerc să dirijez turiștii în acest loc cât se poate de european”, aflăm de la Sabin.
Apoi a luat legătura cu istorici, geologi, ingineri sau generali de armată, de la care a învățat multe lucruri pe care nu le știa despre județul său. Calea ferată Anina-Oravița, Teatrul „Mihai Eminescu”, traseul tematic plin de povesti al foișoarelor din Băile Herculane, morile de apă de la Rudăria, muzeul și clădirea primăriei din Caransebeș, satul Gărâna, Cetatea Ladislau, Muzeul „Constantin Lucaci” din Bocșa, Monumentul Turistului din Rusca Montană, Muzeul „Constantin Gruescu” l-au fascinat prin poveștile și istoria lor. Dar dintre toate locurile unde a filmat, cele mai puțin cunoscute, dar care l-au surprins cel mai mult, au fost cascada Moceriș, unde ar plasa acțiunea unui western, și peșterile din Cheile Minișului, unde se ascundeau tancurile românești în Al Doilea Război Mondial ca să surprindă trupele germane.
„Primul lucru care vine în minte când ne gândim la anumite locuri este cultura sau produsele de acolo, adică un fel de brand local. Ce ar fi dacă am putea crea un brand al Banatului? Adică atunci când spui unui european «locomotive cu abur» sau «pădure virgină europeană», el să se gândească la Reșița și Banatul Montan”, sintetizează Sabin Dorohoi marele câștig al județului. Anul 2023 poate reprezenta începutul construcției acestui brand pentru care sunt necesare o campanie puternică de marketing regional, perseverență și multă răbdare, pentru că rezultatele se vor vedea în timp. Deocamdată, la orizont, se vede anul 2023, iar pe ecrane, documentarele prin care Sabin își promovează județul natal.
JCS-Ionel Ivașcu