Caraş-Severin, Romania

Ca urmare a celor aparute în ziarul nostru, am mai primit si alte sesizari
cu privire la activitatea SC Auto Schunn (dealer Mercedes), dintre care, la una,
ne-am decis sa facem referire astazi, fiind mai mult decât interesanta si
plina de învataminte pentru cei care se decid sa-si cumpere masini în
sistem leasing.

Concediu ratat
Dupa ce si-a cumparat un Mercedes Benz E 500 de zeci de mii de euro, în
sistem leasing, notarul Adrian Vlai si-a frecat mâinile. Ca doar cine
nu poate fi mândru sa aiba o astfel de masina! Fericirea sa, însa,
n-a durat decât câteva luni, deoarece, de-atunci traieste clipe
de cosmar. Desi si-a spus ca masina sa e pentru o viata întreaga, Adrian
Vlai s-a înselat. În trei ani de zile, de când foloseste masina
(e un fel de-a spune, pentru ca a folosit-o foarte putin timp – n.n.) i-a schimbat
motorul, cutia de viteze, telescoapele, un pivot, caseta de directie, calculatorul
de autorizare a pornirii, senzorul de presiune în roti etc. Autoturismului
i-au cedat frânele în Timisoara, s-a stricat pe autostrada în
Croatia, în drum spre Franta, familia Vlai aflându-se în concediu
si, de câteva ori, s-a stricat si pe drumurile din Arad. Mercedesul de
100.000 de euro scârtâie din toate încheieturile, asemeni
unei carute… La un moment dat, ajungând la conflicte majore cu firma
de la care l-a cumparat (am ascultat înregistrari, continând amenintari
mai mult decât periculoase – la care s-a dedat patronul firmei Auto Schunn
– noi auzind de vreo câteva ori termenul „Te distrug”), i
s-a propus un schimb de masini, urmând ca afacerea sa se încheie
prin intermediul unei casute postale din Cipru…
Probleme cu actele
Adrian Vlai a venit la presa imediat dupa ce si-a dat seama – si trebuie sa
recunoastem ca a avut nevoie de destul timp – ca seria de motor a fost completata,
suspect, cu pixul. La redactia „Adevarul”, dumnealui ne-a povestit:
„Aveam încredere totala în masina mea… Însa, pe autostrada
în Croatia, spre Rijeka, s-a oprit si nu am mai putut-o porni. Riscând
sa pierd toate rezervarile la hotel, pentru 21 de zile, am încercat sa
închiriez o alta masina ca sa merg mai departe. Am fost ajutat de un prieten
de la Baroul din Viena, acesta trimitându-mi o masina cu tot cu sofer”.
În fine, Mercedesul a ramas la Service Autokuca Sop din Matulji, Croatia,
unde i s-a schimbat cutia de viteze. Cu concediul ratat, Adrian Vlai s-a întors
acasa. Ulterior, dumnealui pleaca la Timisoara si, cu toate ca avea viteza redusa,
îi cedeaza frânele si intra cu Mercedesul într-un parapet.
„Dupa ce mi-au fost reparate, un coleg de-al meu a luat masina si a plecat
în Aradul Nou. Pe strada Stefan cel Mare nu i-a prins frâna si a
facut un nou accident”, ne-a spus notarul Vlai.
A vorbit cu „Stuttgart-ul”
Cum spuneam, în trei ani de zile, la masina sa au fost schimbate foarte
multe piese, inclusiv motorul si cutia de viteze. Auto Schunn, firma care i-a
adus autoturismul prin reprezentanta din Arad, confirma, printr-o adresa, ca
la service-ul lor s-au efectuat, în perioada de garantie, opt reparatii,
fiind înlocuite telescoape, caseta de directie, releul de semnalizare,
un pivot, brate, far, calculator de autorizare a pornirii, senzorul RDK, bateria,
senzor de roti, plafoniera, bloc de ventil al cutiei de viteze, cutie de viteze,
convertizor si motor. Asta înseamna o masina noua? Exasperat, dar si nervos,
aradeanul s-a adresat fabricii Mercedes Benz din Stuttgart, explicând
ca autoturismul sau a functionat doar 24 de zile din 150 de zile, în restul
timpului fiind în service. Si, întrebându-se retoric, daca
merita sa plateasca o suta de mii de euro pentru asa ceva… A vorbit la telefon
de câteva ori cu directorul Mercedes pentru Europa de Est, însa
toata lumea a dat vina pe importator. Mai mult, a aflat cu surprindere de la
Auto Rom (firma care i-a acceptat leasing-ul), ca Mercedesul pe care-l avea
nu a fost produs pentru România, ci pentru Germania. Ca urmare, Mercedesul
fiind cumparat de la Auto Schunn, aceasta companie trebuia sa îsi asume
toata responsabilitatea. Ulterior, verificând toate actele cu care si-a
cumparat Mercedesul, Adrian Vlai a constatat ca factura proforma era întocmita
pe Auto Schunn, iar declaratia vamala pe firma Jurgen Schunn, ambele apartinând
aceluiasi om de afaceri, lucru ce i-a ridicat serioase semne de întrebare.

Bani – într-o cutie postala
Când i s-a facut propunerea sa înlocuiasca masina cu o alta, Adrain
Vlai s-a bucurat si a decis sa faca pasul, sperând sa termine o data cu
toate problemele. S-a înteles sa dea masina înapoi, i s-a estimat
o valoare care va fi considerata un avans pentru un alt autoturism, tot Mercedes.
Cu aproximativ 40 000 de kilometri la bord, masina i-a fost evaluata la 28 000
de euro, cu mult prea putin fata de valoarea ei reala, în conditiile în
care numai pisele care au fost înclouite valoreaza aproximativ 30.000
euro. Însa, surpriza! Pe Internet, Adrian Vlai îsi gaseste masina
scoasa la vânzare cu 53 000 de euro. O vede chiar si într-o poza,
în fata casei sale. În fine… ajungând în prag sa se
înteleaga pentru o noua masina, Vlai constata ca firma care-i vinde Mercedesul
cel nou, Uphall Trading Limited are sediul la Nicosia, în Cipru, iar contul
în care trebuie sa vireze 108.181 euro este deschis la o banca din Cipru,
cu o casuta postala. „Cum pot sa dau atâtia bani si sa nu stiu cui
îi dau? Vi se pare normal sa discut cu o cutie postala?” – s-a întrebat
si ne-a întrebat Adrian Vlai.
Proces pe rol
Considerându-se nedreptatit si dus cu presul de prea multe ori, Adrian
Vlai a decis ca a fost batjocorit destul. Astfel, s-a adresat instantei de judecata,
cea care urmeaza sa-i faca dreptate. Pâna atunci însa, e pagubit
de masina sa. Cum spuneam si în debutul acestui material, nu e prima oara
când Auto Schunn e reclamata, „Adevarul” dând curs si
unei alte reclamatii, în urma cu o luna de zile. Mai mult, va putem spune
ca mai avem si altele, referindu-ne la alte persoane care se considera pagubite
de aceasta firma. Însa, cum am mai spus-o si cu alte ocazii, noi nu putem
decât sa atragem atentia pentru ca oamenii sa fie mai atenti. Altii au
calitatea si frâiele pentru a face dreptate…
***
Saptamâna trecuta, la Judecatoria Arad, magistratii au dat câstig
de cauza notarului Vlai, obligând firma Auto Schunn sa rascumpere masina
acestuia cu suma de 53 de mii de euro. Probabil ca urmeaza recursul… iar atunci
vom reveni. Oricum, nu putem încheia fara sa subliniem ca tot ce i s-a
întâmplat lui Adrian Vlai nu putea fi facut fara acordul Auto Rom
– proprietarul masinii pâna în momentul în care au fost achitate
toate ratele de leasing – societate care stia câte piese au fost schimbate
la masina, dar n-a reactionat…

Alin Olteanu