Caraş-Severin, Romania

Aproximativ 3.000 de elevi cărăşeni de clasa a VIII-a au dat miercuri ultima probă, cea la matematică, din cadrul evaluării naţionale. Anul acesta, tinerii nu au mai dat teza cu subiect unic, însă au fost supuşi unul alt tip de evaluare, cuprinzând două, respectiv trei probe scrise, din materia celor patru ani de studiu ai gimnaziului.

La proba de miercuri, s-au adăugat una la limba şi literatura română (4 mai), şi una la limba maternă (6 mai). La fel ca în cazul tezelor, tinerii au susţinut examenele în cadrul şcolii, supraveghetorii şi cei care corectează lucrările fiind aleşi din personalul şcolii.

Cum a decurs proba la matematică? A fost extrasă varianta 5, care însă a dat ceva bătăi de cap tinerilor, în majoritate de 15 ani, care au susţinut examenul. Potrivit lor, primul subiect a cuprins, în general probleme de nivelul claselor V-VI, al doilea de algebră, de nivel claselor VI-VII, iar ultimul, de geometrie, de nivelul claselor VII-VIII, lucru confirmat şi de dascăli.

Cel de-al treilea subiect a cuprins însă două probleme, una de geometrie plană, cealaltă în spaţiu. Şi totuşi, nu vederea în spaţiu a fost cu dichis, ci sinusurile, semicercurile şi ariile din geometria plană. Problema le-a dat bătăi de cap şi tinerilor Ioan Borbely, din clasa a VIII-a B, de la Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 2 din Reşiţa, şi colegei sale Alexandra Baderca, dintr-a VIII-a C, care speră la o notă de 8. În schimb, pentru Georgiana Blaga, din clasa a VIII-a C, lucrurile au stat altfel: „Problema a fost ceva mai grea, dar am rezolvat-o până la urmă“.

Şi totuşi, deşi tinerii au scăpat de tezele cu subiect unic, evaluarea naţională s-a suprapus cu vechiul sistem de teze, pe care elevii le susţin în aceeaşi perioadă. Potrivit prof. Cristina Vlăduceanu, subiectele de acum au fost mai uşoare decât cele de la vechea capacitate, situându-se cam la acelaşi nivel cu cele de la tezele cu subiect unic: „Subiectele au avut o dificultate gradată, mergând de la simplu la complicat şi au avut un caracter practic, altfel decât eram obişnuiţi până acum. În general, copiii care au avut note de trecere, vor avea şi acum“.

Antoniu Mocanu