Caraş-Severin, Romania

O noutate menită să îmbunătăţească serviciile medicale de care beneficiază persoanele asigurate în sistemul public de sănătate vine să bulverseze oarecum sistemul. Este vorba despre Ordinul comun al Ministerului Sănătăţii şi al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate Nr. 44/53/2010, prin care se introduce obligativitatea programărilor la medic. Mai exact, în vederea creşterii calităţii actului medical, orice cabinet care se află în relaţie contractuală cu o Casă Judeţeană de Asigurări de Sănătate are obligaţia să programeze serviciile pe care le acordă pacienţilor, după cum explică ec. Mirela Zeman, preşedintele-director general al CJASCaraş-Severin: „Programarea se face atât la medicul de familie, cât şi la cel specialist, la stomatolog, unde se făcea şi până acum, sau la analizele paraclinice, fie că sunt de laborator, fie de alte tipuri, inclusiv la asistenţa medicală de recuperare“.

Şi totuşi, a început să apară o adevărată temere în rândul pacienţilor pentru că programul medicului este limitat la un număr de 20 de consultaţii pe zi, ceilalţi fiind obligaţi să scoată bani din buzunare. Conducerea CJAS Caraş-Severin a negat acest lucru, precizând că fiecare medic trebuie să acorde un număr de 15 minute pe consultaţie, în funcţie de programul pe care-l are. Acest program poate fi de cinci, şase sau şapte ore, în funcţie de numărul de pacienţi, exact atât cât s-a stabilit prin contractul încheiat între cabinet şi Casa de sănătate. Cu alte cuvinte, în cinci ore, numărul pacienţilor este limitat la 20, în şase ore la 24, iar în şapte ore la 28.

Trebuie precizat faptul că urgenţele nu se plătesc, dar afecţiunea pe care o are pacientul trebuie să justifice starea de urgenţă, a mai spus Mirela Zeman. În privinţa preţului pe care trebuie să-l achite un pacient în schimbul unei consultaţii, acesta nu este unul fixat de vreun barem, ci impus de fiecare cabinet în parte, fiecare medic stabilindu-şi tariful. „Sunt medici care iau cinci sau 10 lei pe consultaţie, dar sunt şi medici care îşi consultă pacienţii fără a le cere vreo taxă, dar nu pot raporta cazul la Casă, nu beneficiază de decontarea serviciilor acordate şi nici nu pot acorda bilete de trimitere la specialişti“, a precizat Zeman. În cazul în care pacienţii consideră că tarifele percepute sunt prea împovărătoare pentru ei sau că nu sunt trataţi în mod corespunzător la cabinet, au posibilitatea schimbării medicului de familie. Tot ce au de făcut este să îşi aleagă un alt medic la care să meargă cu actul de identitate şi cu dovada calităţii de asigurat, cu condiţia să nu-şi fi schimbat medicul de familie mai devreme de şase luni. Totuşi, nu aceleaşi drept de opţiune există în cazul medicilor specialişti, mai ales acolo unde nu prea ai de unde alege.

Totuşi, sistemul ridică anumite probleme. În primul rând, deşi trăim în era telefoniei mobile, nu toată lumea dispune de un astfel de aparat, ceea ce face ca, pentru fiecare consultaţie, un pacient să se deplaseze de două ori pentru fiecare serviciu. Aceeaşi situaţie este valabilă şi în cazul pacienţilor care nu ştiu numărul de telefon al medicului. Asta ca să nu mai vorbim despre cazul asiguraţilor care nu au cabinete medicale în localitatea din care provin sau care n-au ştiut de obligativitatea programărilor.

Teoretic, orice programare se poate face cu un minimum de 24 de ore înainte de consultaţie, nefiind fixată o durată maximă. Însă, în cazul medicului specialist, programarea trebuie să se facă în termenul de 30 de zile în care este valabilă trimiterea eliberată de medicul de familie.

Antoniu Mocanu