CARAȘ-SEVERIN – Cușca ar fi dispărut fără urmă, se pare, asemeni faimosului candelabru original al Teatrului din Oravița, schimbat de două ori!
Despre soarta obiectelor de inventar ale Teatrului „Mihai Eminescu“ din Oravița în general și cea a cuștii sufleorului în special s-a discutat, ieri, în cadrul ședinței Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice. „Am mai avut o discuție pe tema teatrului și atunci v-am spus că erau niște semnale vizavi de mobilier, iar una din piesele importante era chiar «cabina» de sufleor. Nu mai știu dacă acolo erau niște semne, că se intenționează să nu se monteze. V-aș ruga să urmăriți, să vedeți dacă mai este «cabina», dacă s-a montat și ce este cu ea! Pe lângă piesele de mobilier care, după cum cunoașteți, au fost duse la București pentru a fi reparate, pentru a arăta așa cum ați spus, că erau unele suflate cu aur.“, i s-a adresat prefectul Ioan Dragomir directorului executiv al Direcției Județene pentru Cultură, Trifu Vuița.
Pe tema cuștii ridicată la rang de cabină, acesta a avut răspunsul pregătit, întrucât se deplasase chiar joia trecută la fața locului în vederea documentării pentru materialul intitulat „Teatrul Mihai Eminescu de la Oravița, scurt istoric și care este situația în prezent“ pe care urma să-l prezinte: „M-am interesat: nu mai există nici urmă din cabina aia a lui Mihai Eminescu. Candelabrul acela faimos a fost schimbat de două ori, nu mai există nimica. Dar… există o carte frumoasă!“
Apreciind ca „foarte frumos“ materialul prezentat de acesta și mulțumind pentru recomandarea de a mai citi o carte, Dragomir l-a îndemnat să ia totuși legătura cu Primăria Oravița și să vadă ce e cu obiectele cu pricina, iar dacă nu mai sunt, să afle ce s-a întâmplat cu ele, cum au fost scoase din inventar. „Am avut un rol în ceea ce privește proiectul, că ni s-a adus spre avizare, firește, și am urmărit fazele proiectului, dar inventarul ce-a rămas acolo, nu.“, s-a scuzat Vuița. „Verificați și acționați în limita competențelor pe care le aveți dumneavoastră!“, a mai spus prefectul, punând punct discuției.
Lărgind contextul acestuia, pentru a lămuri întrucâtva importanța cuștii teatrului din Oravița, construit după modelul Burgtheater-ului din Viena și inaugurat în 1816, cităm din materialul DJC: „Un moment important a fost anul 1868, când Mihai Eminescu a trecut prin Oravița ca sufleor al trupei lui Mihail Pascaly, fapt care a întărit mai târziu legătura simbolică dintre marele scriitor și edificiu. În amintirea acestui episod, teatrul a primit numele «Mihai Eminescu».“
JCS-Walter Fleck