BOCȘA – Sau despre cum sportul-rege a influențat desfășurarea spectacolului dedicat muzicii vieneze și valsului – regele dansurilor, de la Bocșa!
Chiar dacă nu s-a jucat sâmbătă seara fotbal în cariera de piatră de lângă Bocșa, întâlnirea naționalelor României și Belgiei, la Köln, programată pentru ora 22:00, și-a pus amprenta pe structura concertului programat pentru ora 20:00. Potrivit lui Dan Liuț, directorul Casei de Cultură Orășenești – instituție organizatoare, alături de Primăria și Consiliul Local Bocșa – nu au fost mai puțini spectatori la ediția 2024 a concertului, întrucât locurile pe scaune și bănci, la fel de multe ca în anii trecuți, au fost toate ocupate.
„Poate vi se pare că suntem mai puțini decât altădată, ce s-a schimbat e, totuși, arhitectura locului.”, a precizat acest, la finalul spectacolului, referindu-se la faptul că în fiecare an „decorul” se modifică în urma lucrărilor de exploatare a pietrei, de peste an. Numărul celor care, în anii trecuți, nu au mai prins locuri pe scaune sau bănci și, în consecință, au urmărit concertul în picioare, în spate sau lateral, pare să fi fost totuși mai mic.
În ceea ce privește influențarea programului, acesta a fost comprimat la 90 de minute, fără pauză, astfel ca microbiștii să poată ajunge, în cele 30 de minute rămase până la fluierul de începere al meciului, într-un loc cu televizor sau măcar cu semnal. Cariera aflându-se în afara zonei de acoperire a celor mai multe dintre rețelele de telefonie, în timpul spectacolului nu s-au auzit prea auzit sonerii sau conversații telefonice, posibil și datorită sonorizării, fără de care audiția ar fi reprezentat la rândul ei o problemă. Revenind, pauza de socializare la o cupă de șampanie nu a fost anulată, ci doar mutată spre finalul spectacolului, în beneficiul celor rămași să aștepte întunericul și spectaculosul joc de lasere, o premieră locală și națională, potrivit organizatorilor. Din fericire, ediția din acest an nu a fost perturbată de fulgere, tunete și ploi în averse.
Ca întotdeauna, prezentatorul spectacolului, Cristian Rudic, managerul Operei Române din Timișoara, a reușit nu doar să întrețină atmosfera, ci să și ofere publicului scurte și accesibile incursiuni în sobra istorie a muzicii, presărate cu picanterii legate de viața și activitatea compozitorilor în particular și de societatea contemporană lor, în general. În ceea ce privește termenul „valțer” inclus în titlu, deși nu a fost folosit în prezentare, el se potrivește totuși în context, întrucât e cel folosit în partea noastră de țară în epocă, preluat direct din „Walzer”, în timp ce „vals” s-a impus mult mai târziu, pe filieră franceză (din „valse”).
Programul muzical, coordonat de violonistul Ovidiu Rusu, nu a cuprins doar valsuri/valțere, ci și galopuri și polci de mare sau medie notorietate ale compozitorilor Johann Strauss (tatăl și fiul), Eduard Strauss, Franz Lehar, Emeric Kalman și Robert Stolz, în interpretarea mezzosopranei Gabriella Varvari, tenorului Cristian Bălășescu, balerinilor Alina Mihai și Alin Radu, artiști ai Operei Naționale Române din Timișoara, acompaniați de Artkammerorchester din Timișoara.
Ajuns la cea de-a șaptea ediție sau, citându-l pe Dan Liuț, „la împlinirea celor șapte ani de acasă”, „Concertul de muzică vieneză în cariera de piatră de la Bocșa” are toate șansele să se impună drept un reper muzical estival de calibrul celui autumnal din Peștera Românești. Din punctul de vedere al membrilor orchestrei (și nu doar), de multe ori aceeași, diferența dintre cele două evenimente insolite nu o face atât sezonul sau repertoriul, cât problemele de logistică întrucât, dacă în cariera de la Bocșa se poate ajunge, cu tot cu instrumente și echipamente, cu mașina până la scenă, în cazul peșterii din județul Timiș un asemenea mod de acces rămâne doar un vis.
JCS-Walter Fleck