Caraş-Severin, Romania

MEHADIA – Proiectul comun al celor două UAT-uri a fost depus pe PNRR și a primit finanțare. Urmează licitația! Am reținut asta din declarația primarului Grigore Bardac, conform căruia proiectul depășește puțin peste două milioane de euro!

Bani cu care vor fi achiziționate patru autobuze electrice, câte două pentru fiecare UAT, și vor fi amenajate patru stații de încărcare, la fel, câte două pe raza fiecărui UAT. Vehiculele electrice vor deservi toată comuna și vor asigura transport spre Băile Herculane și retur, la intervale de timp care să asigure fluența transportului între cele două localități. „Autobuzele sunt de tip fast charge, asigurând un timp relativ redus de încărcare. Stațiile de încărcare vor fi amplasate în așa fel încât să asigurăm necesarul de energie pentru toate autobuzele. Am găsit amplasamente în vecinătatea DN 6, pentru a fi accesibile și cetățenilor care vor tranzita zona cu mașini electrice.”, ne-a declarat primarul Bardac.

În privința garării autobuzelor, primăria va identifica un spațiu adecvat acestui scop. „În prezent, facem pașii procedurali de implementare a proiectului, adică întocmim caietul de sarcini ca să demarăm licitația pentru a găsi furnizorul autobuzelor. Greul a trecut, ne dorim să implementăm proiectul într-un timp cât mai scurt.”, a mai punctat primarul din Mehadia.

Viitoarele vehicule ar putea deservi orașul-stațiune și din punct de vedere turistic.
Este una dintre variantele pe care le are în vedere primăria orașului de pe Cerna, lucru pe care l-am aflat din discuția cu viceprimarul Gore Domilescu. „Am putea face și asta, în plus față de traseul între Mehadia și Băile Herculane, însă sunt detalii pe care le vom stabili ulterior.”, declară vicele Domilescu. „Garajul fie va rămâne la noi întrucât vom fi capăt de linie, fie va fi amplasat undeva într-un punct intermediar. Vom stabili asta de comun acord. Stațiile de încărcare trebuie să fie amplasate de-a lungul traseului.”, a mai precizat Domilescu.

Legătura dintre cele două UAT-uri nu se va face doar cu vehicule electrice. Împătimiții pedalei vor avea la dispoziție piste de biciclete care vor traversa Mehadia, vor străbate distanța dintre cele două localități și vor traversa și orașul-stațiune. Asta deoarece fiecare UAT a depus, tot pe PNRR, câte un proiect de amenajare de piste de biciclete până la limita dintre cele două localități. „Avem 2 km de pistă în interiorul localității și 4,5 km până la limita cu orașul. Contractul de finanțare este semnat și am cerut ofertă de la un consultant pentru procedurile de implementare, întrucât sunt lucruri noi pe care nu le putem face cu angajații proprii. Suntem în discuții vizavi de încheierea unui contract de consultanță în vederea implementării.”, am aflat de Grigore Bardac despre proiectul care acoperă UAT Mehadia.

Un kilometru de pistă valorează în jur de 100.000 de euro, ceea ce înseamnă că, doar la Mehadia, investiția totală înseamnă aproximativ 650.000 de euro fără TVA.
Cum însă și Primăria Băile Herculane are un proiect similar, în final va rezulta o pistă continuă, întinsă de-a lungul pârâului Bela Reca și traversând orașul-stațiune. „Un proiect care leagă cele două localități și în care fiecare duce pista până limita UAT-ului propriu.”, a punctat și vicele din Băile Herculane. Bucuria bicicliștilor, care însă mai au de așteptat.

JCS-Ionel Ivașcu

FOTO: Ad Mediam Mehadia