CARAŞ-SEVERIN – Reşiţa, implicată în elaborarea de soluţii inovative la problemele tehnologice ale flotei! Reşiţa Reductoare şi Regenerabile (RRR) a livrat la începutul acestei săptămâni primul reductor produs în cadrul proiectului de cercetare „NAVYPROM – Dezvoltarea şi implementarea unei soluții moderne de înlocuire a sistemelor de propulsie la Navele Purtătoare de Rachete ale Forțelor Navale Române“!
Proiectul, demarat în septembrie 2021, este derulat de un consorţiu format din Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomoatare COMOTI, RRR, Academia Tehnică Militară „Ferdinand I“, Academia Navală „Mircea cel Bătrân“, Universitatea POLITEHNICA din Bucureşti şi Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare.
„Acest prim reductor livrat pentru teste reprezintă o parte a contribuţiei noastre la dezvoltarea unor soluţii moderne destinate depăşirii stadiului actual al performanţelor realizate de motorizările existente.“, ne-a precizat Aurel Băra, directorul executiv al fabricii. Potrivit acestuia, participarea la acest important proiect finanţat prin PNCDI III (Planul Naţional de Cercetare Dezvoltare şi Inovare) este în egală măsură o recunoaştere a expertizei echipei tehnice şi ştiinţifice reşiţene, cât şi o reconfirmare a bunului renume de care se bucură reductoarele navale produse aici.
Reamintim că printre cele mai de succes realizări recente se numără furnizarea reductoarelor noii linii de propulsie pentru spărgătorul de gheață Perseus, cel mai mare remorcher multifuncțional sub pavilion românesc, destinat menținerii navigației pe Dunărea Maritimă. Este de presupus că rezultatele cercetării îşi vor găsi aplicabilitate şi în sfera navigaţiei civile, ţinând cont că vizează şi „dezvoltarea de tehnologii emergente pentru sistemele conexe sistemelor de propulsie, cu aplicaţie în mediu marin şi creşterea nivelului de protecţie a mediului prin minimizarea impactului asupra florei şi faunei marine“.
Termenul de finalizare a proiectului, incluzând instalarea unui demonstrator tehnologic la bordul unei nave, testarea şi omologarea soluţiei, este 15 septembrie 2023. De remarcat este că, ulterior implementării, mentenanţa va fi asigurată în România pe parcursul întregului ciclu de viaţă al produsului.
JCS-Walter Fleck