REŞIŢA – Angrenajele RRR echipează locomotivele Transmontana, „vârful“ industriei feroviare româneşti actuale!
Chiar dacă au trecut aproape 60 de ani de când ultimele două locomotive fabricate integral în uzina de pe malul Bârzavei au fost trimise beneficiarilor vietnamezi, iar de la fabricarea ultimului motor Diesel au trecut 35, Reşiţa este în continuare prezentă, ca furnizor feroviar, pe piaţa de profil. Este o prezenţă esenţială dar discretă, fiind prea puţin cunoscut faptul că în România încă se mai construiesc locomotive.
Concret, atacurile de osie şi seturile de transmisie livrate de Reşiţa Reductoare şi Regenerabile echipează locomotivele Transmontana produse de Softronic Craiova, extrem de apreciate pentru fiabilitatea lor. „Avem deja o lungă relaţie de colaborare, iar în prezent avem un contract inclusiv pe 2024, pentru executarea şi livrarea a 10 seturi de angrenaje pe an.“, ne-a precizat Aurel Băra, directorul executiv al RRR. Angrenajele sunt destinate locomotivelor asamblate pentru GreenCargo, o companie majoră de logistică feroviară din Suedia, care a comandat nu mai puţin de 100 de unităţi, livrabile până în 2030. Testele efectuate aici au confirmat funcţionarea lor garantată la -40 de grade Celsius, la o viteza maximă de 120 km/h pentru convoaiele cargo şi de 200 km/h pe garniturile de pasageri.
Locomotivele electrice cu motoare asincrone aflate în discuţie sunt proiectate „de la zero“ în România, de inginerii de la Softronic Craiova, societate înfiinţată în 1999. Ele sunt produse la standarde de conformitate internaţională, având o performanţă şi o competitivitate care i-au convins până şi pe suedezi. „Cele şase osii asigură o forţă de tracţiune mai mare şi o aderenţă mai bună, lucru foarte important la operarea în relief dificil. Pe fiecare ax este montat un electromotor de 1.000 kW, astfel încât puterea cumulată a locomotivei este de 6.000 kW, echivalentul a 8.152 CP.“, a explicat Aurel Băra, directorul executiv al RRR. Interesant la această locomotivă este sistemul de recuperare a energiei care, în timpul frânării şi a coborârii pantelor generează electricitate, diminuând semnificativ costurile de operare.
În afara celor deja utilizate cu succes în Suedia, locomotivele Transmontana pot fi întâlnite şi pe căile ferate din Austria, în timp ce operatorul român DB Cargo este până acum principalul client intern, cu o flotă de 25 de unităţi aflate în exploatare. Faptul că în octombrie 2022 au început testele pentru certificarea locomotivelor şi în Norvegia, cu şanse reale de extindere a prezenţei româneşti pe acestă piaţă, nu poate fi decât o veste bună pentru industria de profil, implicit şi pentru Reşiţa.
JCS-Walter Fleck