Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Începând din 1 februarie, certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online, prin platformele ghișeul.ro și hub.mai.ro, după cum informează Poliția județului!

Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării au operaționalizat proiectul pilot privind eliberarea certificatelor de cazier judiciar în sistem electronic, aplicația permițând eliberarea documentelor pentru persoanele fizice, de cetățenie română, care nu sunt înscrise în evidențele Sistemului Național de Evidență a Cazierului Judiciar Român – ROCRIS.

Cetățenii au la dispoziție două mecanisme de acces pentru obținerea certificatului de cazier: direct prin autentificarea în portalul hub.mai.gov.ro sau prin accesarea ghiseul.ro, cele două platforme fiind interconectate. Cu specificația că, pentru crearea unui cont pe ghiseul.ro, este necesar un card înrolat în sistemul 3D secure, de una dintre băncile acceptate, din țara noastră.

Proiectul pilot va fi extins, aplicația pentru eliberarea electronică a certificatului de cazier judiciar urmând a fi disponibilă atât pentru persoanele fizice care au înscrise mențiuni în cazier, cât și pentru persoanele juridice din România, până la finalul lunii iulie 2023.

Potrivit  Legii nr. 3/ 03.01.2023, pentru completarea art. 28 din Legea nr. 290/2004, privind cazierul judiciar, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, certificatul de cazier judiciar se eliberează gratuit și în formă electronică. Certificatele de cazier judiciar eliberate în formă electronică sunt semnate cu semnătură electronică calificată și sunt asimilate înscrisurilor autentice.

Pentru obținerea certificatului de cazier judiciar electronic prin intermediul platformei www.ghiseul.ro, solicitarea cazierului se face urmând procedura de validare a identității electronice folosind un card înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România. În urma validării, aceștia vor fi redirecționați către platforma hub.mai.gov.ro, pentru completarea online a cererii tip. Cei care nu doresc să utilizeze ghiseul.ro sau care nu dețin un card emis de o instituție bancară din țara noastră, pot utiliza direct platforma hub.mai.gov.ro, unde se vor prezenta fizic, o singură dată, la un ghișeu al MAI care oferă servicii publice. În prima fază, certificarea identității va fi realizată prin prezentarea la unitățile de poliție care eliberează certificate de cazier, urmând ca în cursul acestui an certificarea identității să poată fi făcută la toate instituțiile MAI care oferă servicii publice, precum serviciile publice comunitare pentru eliberarea permiselor de conducere, pașapoartelor, cărților de identitate.

După validarea contului, pentru eliberarea certificatului de cazier, cetățenii vor accesa secțiunea „servicii“, vor selecta motivul solicitării dintr-o listă disponibilă, vor trimite cererea care are deja completate datele de stare civilă, iar sistemul va genera automat certificatul de cazier judiciar, semnat electronic. Valabilitatea certificatului emis este de 6 luni de la data eliberării. Sistemul oferă posibilitatea de a verifica autenticitatea documentului, pe baza numărului de înregistrare a certificatului de cazier și al CNP-ului persoanei.

JCS-A.M.