Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Cercetările prof. Ovidiu Badescu au arătat rezultatele învățării realizate prin descoperire!

Cu câțiva ani în urmă, profu’ de mate de la Colegiul Național „Traian Lalescu” reflecta asupra importanței accentului pe care-l considera necesar a fi pus pe dezvoltarea gândirii critice. Ulterior, avea să fie admis ca doctorand în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul UBB Cluj Napoca pentru a cerceta acest lucru. Pentru prof. Badescu au urmat ani de cercetare științifică, de concepere a unui program de intervenție, de pilotare a acestuia pe 668 de elevi și de măsurare a rezultatelor. Cu aceeași programă, cu aceleași conținuturi, însă cu abordarea predării bazată pe învățarea prin descoperire și problematizare, rezultatele au fost mult mai bune.

„Ca urmare a intervenției educaționale, elevii din grupul experimental au avut o medie cu 1,10 puncte mai mare decât cea a elevilor din grupul de control. La Evaluarea Națională de după doi ani de la finalul intervenției, diferența a fost de doar 0,80 puncte. Este însă îmbucurător faptul că performanța superioară a elevilor din lotul experimental persistă, învățarea produsă având efecte pe termen mediu. În ceea ce privește dezvoltarea gândirii critice, rezultatele arată apariția unei diferențe semnificative de punctaj între cele două grupuri. Elevii din grupul experimental au avut o medie a punctajelor de 70,16 față de 68,12, media grupului de control”, sintetizează Ovidiu Badescu rezultatele obținute.

Profesorul de la „Lalescu” gândește acum la formarea unui grup de profesori care să schimbe modalitatea de predare, învățare și evaluare, adresându-se tuturor colegilor care vor să i se alăture. Aceștia sunt invitați să se înscrie ca voluntari în proiectul „Adoptă intelectual un copil” pe site-ul forlife.ro. De asemenea, dacă doresc să contribuie la o aplicație, să propună itemi de învățare-testare, sunt invitați să viziteze secțiunea „teste școală” a site-ului amintit.

Ovidiu Badescu mulțumește tuturor celor care l-au susținut în demersurile sale: Dorel Ungureanu, Cristian Stan, Mușata-Dacia Bocoș, Constantin Cucoș, Simona Sava, Anca Simion. Cândva, prof. Constantin Cucoș și-a exprimat convingerea că lucrarea prof. Badescu nu va rămâne prăfuită în vreun raft, ci va fi utilă și aplicabilă la mai toate disciplinele școlare.

JCS-Ionel Ivașcu