CARAȘ-SEVERIN – Oamenii legii dau exemplul unui cărășean care, crezând că vinde o imprimantă, a trimis unor neaveniți datele bancare, aceștia trimițându-i solicitarea unei sume impresionante, pe care a aprobat-o de pe telefonul mobil! Isprava s-a produs în luna mai, iar polițiștii cărășeni o dau acum ca exemplu pentru prevenirea înșelăciunilor comise în mediul online.
„Multe dintre cazurile de înșelăciune înregistrate în prima jumătate din acest an, în județul nostru, au fost înșelăciuni comise în mediul online, în special prin publicarea unor anunțuri fictive de vânzare a unor bunuri pe diferite platforme de comerț online, urmate de transmiterea unui link persoanei vătămate care o dată accesat și completat cu datele solicitate, compromite datele cardului bancar aparținând persoanei vătămate. La sfârșitul lunii mai, un reșițean a fost contactat printr-un serviciu de mesagerie de către o persoana necunoscută, în legătură cu un anunț de vânzare a unei imprimante, pe care acesta îl postase pe un site de comerț online, persoana respectivă arătându-se interesată de cumpărarea bunului. După ce au stabilit modalitatea de livrare a produsului, persoana vătămată a primit de la presupusa cumpărătoare un link pe care i-a cerut să îl acceseze pentru a perfecta tranzacția, respectiv pentru ca banii să fie transferați în contul vânzătorului. După accesarea link-ului, acesta a primit o solicitare de a introduce datele cardului bancar, pe care le-a furnizat cu convingerea că urma să primească contravaloarea produsului vândut. La scurt timp, a primit pe aplicația bancară o solicitare de autorizare a tranzacției financiare, pe care a aprobat-o, constatând imediat că din cont îi fusese retrasă o sumă considerabilă de bani, moment în care a realizat că fusese indus în eroare“, relatează Poliția județului.
Oamenii legii avertizează și asupra altui gen tipic de înșelăciune, în care cumpărătorul achită bunurile în avans, pe o platformă de vânzare online, iar după ce a dat banii, primește acasă alte bunuri, cu o valoare mult mai mică. „La data de 14 aprilie 2022, a fost înregistrată plângerea unei persoane din Caraș-Severin cu privire la faptul că a fost înșelată prin intermediul unui site de vânzare on-line, reclamând că a primit un alt articol vestimentar decât cel comandat, prejudiciul cauzat fiind de 500 lei. În cazul acestui tip de infracțiuni, cel mai adesea, infractorii contactează persoanele fizice care oferă spre vânzare diferite produse pe site-urile de comerț online. Discuțiile se poartă, de regulă, prin intermediul aplicațiilor instalate pe telefonul mobil. Aceștia pretind că sunt interesați de achiziționarea produsului din anunț, poartă o scurtă negociere (de cele mai multe ori, conversația are multe greșeli gramaticale), pentru ca la final, să anunțe vânzătorul că produsul a fost deja achitat în avans. Infractorul îi trimite victimei un link, cerându-i să îl acceseze pentru a primi contravaloarea produselor expuse spre vânzare. Prin intermediul link-ului, infractorii încearcă să colecteze credențialele utilizatorilor (datele cardului bancar, inclusiv codul CVV/CVC, date personale, soldul contului etc.). Odată obținute aceste date, aceștia le folosesc ulterior în efectuarea unei tranzacții online“, explică oamenii legii.
Un lucru este cert, în cazul în care cineva dorește să vă facă o plată, este suficient să-i dați un cont bancar. Acesta nu oferă nimănui posibilitatea să vă retragă sau folosească banii din cont! Niciodată nu oferiți alte date bancare, număr de card, coduri sau alte date personale aferente, iar dacă lucrurile trec de limita suspectului, apelați la 112, cereți ajutorul autorităților, nu vă lăsați păcăliți!
JCS-Antoniu Mocanu