Caraş-Severin, Romania

MOLDOVA NOUĂ – Un brand comun pe ambele maluri ale Dunării va aduce turiști în zonă și va menține economia județului și a zonei. Este ideea susținută de primarul din Berzasca, Petru Furdui, cu ocazia redeschiderii circulației bacului între Moldova Nouă și Usije!

Afirmația edilului vine în contextul în care dezvoltarea turismului se dorește și pe malul sârbesc, iar anul viitor va fi deschis drumul expres între Golubac și Belgrad. În opinia sa, cetățile Golubac și Ladislau vor fi principalele atracții în zonă, magnetul Clisurii Dunării în Caraș-Severin urmând a fi Cetatea Ladislau și Insula Ostrov. Asta deoarece chipul lui Decebal a ajuns la suprasaturație, turiștii având nevoie și de alte obiective în zonă.

Una dintre ideile dezvoltate în acest sens a fost cea a Festivalului Balcanic. Este primul eveniment care poartă sigla ambelor maluri ale Dunării, de la care se pot dezvolta altele. „Înaintea festivalului, cazarea în Clisură era până în 50% însă în weekendul festivalului a fost 100%. Multiplicat, acest eveniment va aduce turiști în zonă și va menține economia zonei și a județului. Pentru că un turist înseamnă un consumator”, a spus Petru Furdui. În opinia sa, bacul va contribui la dezvoltarea turismului pe ambele maluri ale Dunării.

Redeschiderea circulației bacului a fost salutată de autorități locale și județene. Se dorește diversificarea serviciilor însă, pentru asta, trebui dezvoltată infrastructura. Lucru care, conform președintelui Consiliului Județean, Romeo Dunca, a început să fie discutat după semnarea contractului cu Eugen Băleanu. „De atunci am înțeles că trebuie să găsim soluții asigurând toată infrastructura necesară. De exemplu, nu e suficient ca bacul să suporte un camion de 20 de tone, e nevoie de infrastructură vamală și rutieră, trebuie o bandă în plus. Vom încerca să extindem serviciile, adică să transportăm și vehicule de marfă, la început până la 7,5 tone, pe care s-o creștem treptat în funcție de adaptarea infrastructurii pentru tot ceea ce poate să facă bacul”, afirma șeful CJ.

Dunca a dat asigurări că nu trebuie să apară temeri din cauza lipsei de experiență a AquaCaraș în astfel de activități. Societatea a făcut contractele în așa fel încât exploatarea bacului să fie făcută de persoane autorizate, cu experiență, care au mai lucrat pe bac. „Mă bucur că am reușit împreună cu eforturile tuturor primarilor din zonă. Ne-a mobilizat AquaCaraș, care s-a înhămat la această provocare și eu cred că va fi un succes. Chiar dacă bacul nu va fi o afacere, este important să fie cu un leu peste zero, să ne acoperim costurile, pentru că beneficiul va fi pentru întreaga zonă”, a încheiat Romeo Dunca.

În opinia primarului din Moldova Nouă, Ion Chisăliță, preluarea bacului de către AquaCaraș este ceva extraordinar pentru județ și poate soluția cea mai credibilă pe care timpul o va confirma. „Acum un an, arătam în Consiliul Județean că AquaCaraș era cea mai potrivită societate care să preia bacul. Mă bucur foarte mult că propunerea mea s-a adeverit, pentru că este o societate puternică având ca acționari Consiliul Județean și primăriile din județ. Mulțumesc celor implicați și primarilor care au înțeles că avem ca scop comun dezvoltarea turismului, iar bacul este o principală pârghie pentru asta”, a declarat Chisăliță, apreciind că bacul va deveni rentabil pe termen mediu. În contextul deschiderii drumului rapid între Golubac și Belgrad, din Moldova Nouă până în capitala Serbiei se va face maxim o oră și jumătate. Asta înseamnă că în zonă va fi fluctuație și un trafic intens, deoarece cărășenii și o parte a celor din Timiș care vor merge în Grecia vor trece pe aici. Chisăliță a mulțumit primarilor din Clisură pentru solidaritate și efortul depus pentru a avea siguranța că bacul va reîncepe să circule. „Primarii din Clisură împreună cu Consiliul Județean, 13 în total, de la Socol până la Berzasca, de la Dunăre până la Oravița, am făcut o societate comercială care se ocupă de navigația pe Dunăre, dar și cu obiect de activitate în dezvoltarea turismului. Am fost pregătiți să venim la licitație dar, în condițiile în care a venit AquaCaraș, am considerat că nu mai este necesar să venim”, a încheiat Chisăliță.

Șeful AquaCaraș, Gheorghe Filipescu, vede preluarea bacului ca pe o provocare în interesul județului și al cetățenilor. „Am răspuns solicitării Consiliului Județean de a ne mobiliza și a merge pe calea eficienței și efortului, lucru pe care-l facem cu plăcere. Dispunem și de forța economică și umană pentru a face asta și mulțumesc primarilor din zonă pentru sprijin” a spus Filipescu.

Vineri, 15 iulie, bacul a reînceput să circule. Lucru salutat și de partenerii din Serbia care și-au arătat speranța că proiectul va fi unul de durată și va contribui la dezvoltarea comunităților de pe malurile Dunării și a legăturilor dintre acestea.

JCS-Ionel Ivașcu