REȘIȚA – În șase-opt luni, Primăria Reșița va face prima emisiune de obligațiuni. Astfel își va cofinanța proiectele. Până acum primăria s-a bazat pe bănci sau fonduri naționale ori europene deși primării precum Timișoara, București, Alba Iulia, Târgu Mureș sau Predeal folosesc de mulți ani emisiunile de obligațiuni!
Primarul Ioan Popa a propus acest instrument de lucru din două motive. Unul este legat de creditarea bancară care este, în opinia sa, nerecomandată astăzi pentru că piața e foarte volatilă, dobânzile cresc, iar lumea e panicată. Al doilea constă în faptul că poți avea o anumită flexibilitate în folosirea banilor. „Emisiunea de obligațiuni presupune că aduci investitori alături de primărie care cred în ceea ce face orașul și nici nu ai o constrângere de timp de a rambursa banii. Pe lângă asta, un credit bancar îl iei pentru un anumit tip de investiție și acolo trebuie să-l folosești. Obligațiunile îți încarcă conturile bancare cu o anumită sumă cu care poți faci permutări spre alte proiecte dacă ți-ai asigurat cofinanțarea din fonduri nerambursabile”, a explicat Popa. Drumul e lung deoarece trebuie făcută certificarea primăriei și o auditare cu un auditor din cei mari la nivel mondial. Primarul a estimat că va dura șase-opt luni, arătându-se încrezător în proiectul pe care consilierii locali l-au votat în ședința de azi.
În acest fel, autoritățile locale își securizează cofinanțările pe proiectele europene… pentru că nu se pot înhăma la proiecte europene fără să aibă asigurată partea lor, chiar dacă ulterior vor veni banii de la autoritatea de management. Asta se dorește la Reșița pentru proiectele în derulare precum proiectul tramvai, de aproape 100 de milioane de euro, spitalul județean de peste 150 de milioane de euro sau domeniul Semenic de peste 40 de milioane de euro. „Suntem în situația de a gândi strategic diverse cofinanțări. Aveți dreptul să nu aveți încredere în această măsură, dar vă amintesc că în cinci ani bugetului orașului s-a triplat. Ar putea fi un eșec, dar hai să dăm investitorilor șansa de a crede în oraș”, s-a adresat primarul Popa consilierilor locali.
Prezent la ședință, Valentin Miron, director VBM Partners, companie cu care primăria a mai lucrat, a explicat că obligațiunile reprezintă tot o datorie, numai că spre deosebire de una față de o bancă, pe care începi s-o plătești la un anumit termen, la obligațiuni autoritatea locală este cea care stabilește structura. „Prin aceste obligațiuni, se întâlnește direct ofertantul, adică cel care are bani și nu știe ce să facă cu ei. Nu-i pune în bancă, ci cumpără obligațiuni de la bursă. Pentru unitatea administrativ-teritorială, dobânda e mai mică decât dacă ia credit de la bancă”, a explicat Valentin Miron.
Care sunt avantajele? Dacă luăm un credit, peste o perioadă, începem să-l plătim. La obligațiuni, plătim la sfârșitul perioadei de creditare dintr-o refinanțare printr-o altă emisiune de obligațiuni. „Acest roll-over funcționează în toate țările civilizate. Așa face și Bucureștiul în momentul de față. Are o datorie de 500 de milioane de euro contractată acum 16 ani, la care a făcut deja cinci emisiuni de roll-over. Timișoara a emis obligațiuni pentru reabilitarea spitalului clinic municipal, Predealul pentru amenajarea pârtiilor de ski, Bacăul pentru pasaj subteran, Alba Iulia este la a șasea asemenea emisiune”, a mai arătat Valentin Miron.
În ciuda neîncrederii unora dintre aleșii locali, explicațiile sale și îndemnurile primarului Popa i-au convins pe suficient de mulți încât proiectul să treacă.
JCS-Ionel Ivașcu