REŞIŢA – Reşiţa poate îndeplini acest obiectiv prin proiecte de mobilitate urbană şi mobilitate alternativă. Ne referim aici la transportul public cu tramvaiul şi autobuzele electrice pe care primăria le va achiziţiona, la folosirea cât mai largă a bicicletelor şi trotinetelor dar şi la achiziţionarea cât mai multor maşini electrice!
Ioan Popa încurajează cetăţenii în această direcţie, primăria organizând astăzi o întâlnire cu deţinători de maşini electrice din Reşiţa şi din ţară. „În ultimii ani, tragem mereu un semnal de a ne îndrepta spre o zonă verde. Această acţiune e o dovadă că lumea se mişcă în direcţia asta. Cei care stau în dubii în a face face pasul spre o maşină electrică se pot sfătui cu cineva”, afirma primarul Reşiţei.
În prezent, în oraş, sunt înmatriculate 36 de automobile electrice şi 130 hibrid, oraşul are şapte staţii de alimentare deţinute de primărie, iar alte câteva funcţionează în apropierea unor magazine. În perioada următoare, 12 noi asemenea staţii vor fi amenajate prin fonduri europene. De asemenea, primăria va mai achiziţiona automobile electrice, iar cetăţenii care fac acest pas vor avea „combustibil” gratis. Totodată, taximetriştii sunt încurajaţi în direcţia „verde”, întrucât gratuitatea alimentării aduce economii însemnate.
Edilul a vorbit şi despre un studiu pe care primăria îl face pe o zonă de peste 20 de hectare de teren, la ieşirea din oraş spre Câlnic, pe partea stângă. Aici se doreşte montarea de panouri fotovoltaice care, pe 1,5 hectare de teren, dau energie de 1 MWH. „Suntem foarte interesaţi de acest proiect, sper să-l putem realiza pentru că sunt fonduri europene pentru asta. Europa trebuie să facă eforturi deosebite pentru a se desprinde energetic de Rusia. Asta trebuia făcut de mult”, a mai arătat Ioan Popa, estimând că, odată îndeplinite aceste obiective, în trei-patru ani, Reşiţa va lua o opţiune serioasă spre a putea fi considerat oraş „verde”.
Întâlnirea de azi a fost organizată cu sprijinul proiectului „electromobilitate.com”. Acesta reuneşte proprietari de maşini electrice din ţară, care astfel fac shimb de informaţii. Dan Boboescu, reprezentantul proiectului amintit, apreciază eforturile prin care primăria încurajează achiziţionarea de maşini electrice, dar și pe cetăţeni în această direcţie. „Circuli cu maşina electrică de dragul planetei, dar şi de dragul buzunarului fiindcă e mult mai ieftin faţă de una pe benzină. O maşină electrică se conduce mult mai uşor, se poate încălzi şi răci atât vara, cât şi iarna, chiar dacă e în garaj”, a spus Boboescu. Acesta recunoaşte dezavantajele date de faptul că România nu are suficiente staţii de alimentare, însă Reşiţa arată că se poate.
Boboescu a vorbit despre Programul „Rabla plus”, prin care sunt acordate subvenţii de până la 10.000 de euro, printre cele mai ridicate din Europa. Cele mai vândute automobile electrice în România sunt Dacia Spring, cu preţuri începând de la 7.000-8.000 de euro şi Renault Zoe, care porneşte de la 15.000-16.000 de euro.
Pentru că destui şoferi se tem să nu le „moară” bateria atunci când temperaturile scad, Boboescu a dat asigurări că asta nu se întâmplă. „Electrochimia unui acumulator litiu-ion are de suferit la frig, dar nu e fenomenul pe care-l cunoaştem de la motoarele termice când maşina nu porneşte. Maşina electrică porneşte când apeşi pe buton. Autonomia scade iarna. Dacă vara pot circula 300 de kilometri între alimentări, iarna pot merge 200 fiindcă trebuie şi încâlzire, dezgheţare, toţi aceşti parametri suplimentari”, a încheiat Boboescu.
JCS-Ionel Ivaşcu