Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Secretul fericirii se întoarce la Reşiţa” duminică seara, la ora 19:00, pe scena Teatrului de Vest. În viitorul apropiat, spectacolul se va juca şi la Caransebeş! 

Premiera teatrului reşiţean continuă povestea spectacolului pus în scenă în 2018. Ştefan Iordănescu, regizor atunci şi acum, descrie premiera ca pe un spectacol de echipă, o creaţie colectivă în genul teatrului social şi documentar din anii ‘70, care azi e iar la modă. Textul scenariului aparţine în primul rând actorilor, care şi-au scris singuri monologurile. Apoi Marian Apostol a pus la dispoziţie material documentar bazat pe cărţile publicate, Matei Mircioane a dramatizat totul, iar Mădălina Ghiţescu a organizat materialul final. A rezultat un text divers, suficient pentru un spectacol de 200 de minute, dar şi pentru un al treilea „episod”, în exprimarea regizorului.

„Am încercat un fel de experiment: un sistem de lucru prin care actorul să fie mai implicat în structura spectacolului. Textul, scenele şi situaţiile rezultate s-au făcut de comun acord, în înţelegere între noi, pentru ca, în funcţie de dorinţa şi posibilităţile actorului, lucrurile să ajungă în direcţia dorită. Fiecare are pondere egală în spectacol: are scene în care e pilon principal şi scene în care ajută un coleg. Într-un teatru de stat, asta nu se întâmplă prea des, dar din când în când prinde bine pentru că-l plasează în trendul contemporan. În trupă, personalităţile sunt diferite şi a fost mai delicat pentru că a trebuit să-i aduc la un numitor comun ca să se înscrie în direcţia pe care mi-am propus-o. Mă interesează să descopăr, să experimentez, să găsesc soluţii, să fac lucruri care cred că le sunt utile, pe care ei nu le fac de obicei. Asemenea lucruri li se întâmplă mai rar şi e bine să li se întâmple şi lucruri din astea. Din punctul nostru de vedere, spectacolul este şi un workshop cu rezultat finit”, afirmă Iordănescu.

Echipa „fericirii” cuprinde şi scenografia Dorotheei Iordănescu, mişcarea scenică semnată de Maura Cosma, luminile lui Lucian Moga şi partea video asigurată de Sebastian Hamburger. Echipă destul de mare, care a presupus multă muncă. A rezultat un spectacol mai greu decât primul, realizat practic destul de repede, dar cu muncă mai îndelungată la conceperea textului pentru că materialele au fost mai ample şi mai diverse. Spectacolul face referiri la situaţii şi personaje din primul episod, însă regizorul a avut grijă ca episodul 2 să se susţină singur.Spectatorii care l-au văzut pe primul se vor bucura să găsească legături între situaţii şi personaje. Pentru cei care-l văd doar pe acesta, nu e nevoie să-l fi văzut pe primul ca să-l înţeleagă”, mai afirmă Iordănescu.

JCS-Ionel Ivașcu