Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Spune primarul Reşiţei, referindu-se la lucrările care vor aduce sau vor îmbunătăţi apa şi canalizarea reşiţenilor.

Anii trecuţi, când s-a dat startul marii borduriade, reabilitării străzilor şi trotuarelor, municipalitatea de pe Bârzava a tot invitat operatorii de utilităţi şi servicii publice de pe raza urbei la dialog, astfel încât să nu se ajungă la situaţii în genul refacerii unui drum, pentru ca mai apoi să fie spart pentru cine ştie ce conducte sau cabluri. Dar nici bine n-a trecut reabilitarea pe strada Libertăţii, că vizavi de Universalul Vechi şi de podul de la Nera s-a şi dat startul spargerilor şi refacerilor. Şi nu o dată! Şi dacă până acum operatorii au tăcut în legătură cu spargerile, iată că AquaCaraş cere, şi nu puţin lucru. Urmează să fie sparte porţiuni reabilitate de pe bulevardele Muncii, Republicii şi A.I.Cuza, străzile Făgăraşului şi Prograsului, toate refăcute recent, dar şi altele. A urmat un schimb de informări prin care municipalitatea arăta operatorului de apă care sunt străzile reabilitate, iar operatorul şi-a revizuit lista de intervenţii, evitând pe anumite tronsoane carosabilul, şi „mutând” lucrările pe trotuare sau în spaţiile verzi, cu specificarea clară că, până la urmă, tot pe traseul existent al conductelor se va merge. De fapt, ISPA 1, cu rezultatele şi efectele pozitive incontestabile, a transformat Reşiţa într-un şantier ce abia s-a închis.

„Referitor la suprafeţele care vor fi afectate de lucrări vă pot spune că există anumite zone modernizate în anii precedenţi, pentru care vor fi solicitări de spargere, de refacere a acelor reţele de apă şi canalizare, spune primarul Reşiţei, Mihai Stepanescu. Eu m-am opus şi am solicitat în nenumărate rânduri ca să ni se prezinte argumente. Şi acum – pe acest program ISPA 2, ca şi înainte, pe ISPA 1, acum trei, patru ani – să nu se facă lucrări de mântuială, să nu se facă oricum, ci să vină cu justificări, cu argumente, cu soluţii tehnice şi bineînţeles cu garanţii. Să avem de-a face cu lucrări bune, trainice, nu oricum. Există în regulament o serie de sancţiuni, dar cred că nu va fi uşor. Unii reşiţeni care locuiesc sau tranzitează acele zone îşi vor da seama că lucrările nu sunt uşoare, iar noi trebuie să intervenim în relaţia dintre societatea judeţului, AquaCaraş, şi firma care a câştigat aceste lucrări şi firmele subcontractante, să lucreze bine, să justifice toate aceste spargeri acolo unde vor fi, şi bineînţeles să termine în timp util şi să avem de-a face cu lucrări trainice. Pentru că ne interesează şi ceea ce se vede şi de către reşiţeni, şi de către turiştii care poate tranzitează Reşiţa, dar şi ceea ce se simte la robinet, în calitatea şi presiunea apei, în reţeaua de canalizare ş.a.m.d.”.

Şeful administrativului reşiţean a ţinut să amintească faptul că a organizat comandamente săptămânale pentru ISPA 1, că a dat o serie de amenzi pentru faptul că străzile au fost sparte dar n-au mai fost refăcute. Numai că acestea au rămas, în mare, la nivelul hârtiilor, pentru că operatorul le-a contestat în justiţie, câştigând unele dintre procese, singurii păgubiţi fiind reşiţenii care au rămas cu drumul spart.

„Se va interveni parţial pe Muncii şi Făgăraşului, deja reabilitate, în general pe spaţiul verde, lângă trotuare, dar în cazul lucrărilor noi mai sunt zone care vor tranzita partea carosabilă sau trotuarele deja modernizate, şi atunci operatorul judeţean AquaCaraş ar trebui să dea explicaţii de ce se doreşte acolo, de ce nu există alte soluţii, de ce acum, spune primarul Stepanescu. Pentru că noi, atunci când am modernizat în mare măsură oraşul, am informat toţi operatorii în legătură cu acest lucru şi le-am solicitat adrese în care să ne spună dacă în viitorul apropiat au în vedere vreun plan investiţional. Răspunsurile au fost negative! Dar iată că, venind bani europeni suplimentari – care nu puteau fi anticipaţi –, proiectul este aprobat, nu este perfect. Nu suntem împotriva modernizării unor sisteme, unor servicii publice majore, dar să nu se facă oricum! Pentru că există tronsoane deficitare, unde nu există apă şi canalizare, urmând să fie extinse reţelele în acele zone, dar şi refăcute anumite zone unde există, dar care au fost realizate poate acum 40-50 de ani. Nu vedeţi câte spargeri se produc în oraş? Nu vreau să avem de-a face cu un oraş cârpit! Nu aş vrea să aruncăm nişte bani, chiar dacă sunt europeni! Tocmai de aceea, am avut discuţii cu liderii grupurilor politice şi am atras atenţia cum am făcut-o şi în mod public, vizavi de derularea unor lucrări, de justificări, de garanţiile care sunt necesare în derularea acestor investiţii”.

Aşa cum spunea Stepanescu, AquaCaraş nu avea de unde să ştie că vin banii europeni. Prin urmare, nici nu putea estima că va sparge drumuri reabilitate. În plus, lucrările mari au transformat, temporar, orice oraş într-un adevărat şantier.

Antoniu Mocanu