Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Peste o jumătate de secol a trecut de la probele efectuate la motorul ce a dus faima UCMR-ului.

Doi proaspeţi cetăţeni de onoare ai judeţului – Otto Nowy şi Stefan Miskowits – au sugerat, cu ceva timp în urmă, comemorarea pornirii primului motor Diesel fabricat în uzina din Reşiţa în cadrul căreia aceştia au activat. Zilele acestea, se împlinesc 53 de ani de la această memorabilă dată din istoria constructorilor de maşini din Reşiţa, 13 decembrie 1960.

După mai bine de doi ani de activitate susţinută, ce cuprindea pregătirea documentaţiei constructive, elaborarea tehnologiei şi organizarea unei fabricaţii deosebit de pretenţioase, primul motor Diesel a ajuns în faza finală de construcţie.

„În cursul ultimelor zile, când grupul diesel-generator gata montat era pregătit pentru verificare, s-a desfăşurat o activitate intensă pentru finalizarea instalaţiei standului de probă. Montată într-o clădire nou construită, instalaţia complexă de probă, proiectată de colectivul uzinei, a trecut prin ultima fază de verificare funcţională. Instalația era capabilă nu numai să asigure funcţionarea motorului, ci permitea continua supraveghere şi determinarea parametrilor ce caracterizau performanţele agregatelor supuse la probă”, a precizat Stefan Miskowits pentru Jurnal de Caraş-Severin. Potrivit datelor foştilor angajaţi, în seara de 12 decembrie s-a considerat că standul de probă este adecvat să asigure pornirea motorului, deşi apăruse temerea unui eventual eşec.

„Pentru a evita o asemenea posibiltate, şeful Secţiei Diesel, inginerul Tiberiu Micuşca, a propus, iar inginerul şef al uzinei, Valentin Birta, a fost de acord, să se efectueze în prealabil o pornire de probă. Dat fiind că, după multe zile de activitate intensă, la ora înaintată, întregul colectiv era deja extenuat, s-a convenit ca un mic grup de colaboratori să revină în ziua următoare şi să se efectueze o scurtă pornire de probă. În zorii zilei de 13 decembrie, la ora 4.00, micul grup s-a adunat în jurul motorului şi la pupitrul de control, comutatorul releului de pornire a fost activat. Este greu să descriu emoţia momentului când primele bubuituri ale motorului s-au făcut auzite. După scurt timp au apărut şi cadrele de conducere şi acele persoane cu diverse misiuni care considerau că ei conduc destinele societăţii şi a avut loc o pornire «oficială», de această dată fără frica unui eventual eşec”, ne-a mai precizat Miskovits.

Rândurile trimise de cetăţeanul de onoare al judeţului au fost scrise cu gândul ca generaţiile ce au urmat după „primii dieselişti” să aibă ocazia să afle trăirile „unui mănunchi de oameni însufleţiţi” în zorii zilei de 13 decembrie 1960.